Formació i ocupació

Posted on

Inici d'una nova etapa del blog, amb un nou caire i enfocament. Recomano revisar l'apartat del blog anomenat "Sobre aquest blog"

titolAl llarg d’aquest estiu s’ha publicat un estudi fet pel programa RecerCaixa, titulat Impacte de l’orientació professional dels joves en el desenvolupament de competències per accedir al mercat laboral i transformar-lo . Ara que està per començar el curs i molts joves s’incorporaran als seus estudis amb il·lusions renovades i amb expectatives diverses, sembla un bon moment per parlar de la temàtica de l’orientació i de la inserció laboral del nostre jovent. De fet l’estudi, sense pretendre de fer-ne una anàlisi exhaustiva ni molt menys, arriba a conclusions que, així d’entrada, podrien sorprendre a més d’un jove.

Una d’aquestes conclusions, a la que vull referir-me de manera preferent, és que les empreses majoritàriament valoren més la disposició per aprendre, la capacitat de fer acuradament les tasques, les habilitats i la personalitat de l’aspirant a treballador, que no pas el títols en ells mateixos. De fet, l’estudi detalla una llista de 20 competències que cal fomentar en els joves i entre les que destaquen: l’anàlisi crítica, l’autoexigència, l’emprenedoria col·lectiva, la capacitat de parlar en públic i l’empatia. Cal dir obertament, que moltes d’aquestes coses, actualment no s’estan ensenyant a les aules del nostre país. Aquesta aparent subestimació dels títols no hauria de portar a cap jove a conclure erròniament que els estudis no serveixen per trobar feina. Ben al contrari!

Crec que és un aspecte sobre el que convé aturar-se un moment. El títol, per ell mateix i per sí sol, en molts casos no té massa utilitat des del punt de vista laboral. És un paper. I els papers, ja se sap, són prims. És necessari que aquest paper tingui gruix darrera seu. M’explico. Cal que aquest paper (que és el títol) sigui l’expressió d’una veritable formació, d’un aprenentatge real, ben segur assolit amb esforç. El títol ha de tenir el gruix d’uns coneixements tan sòlids que ens hagin permès a l’estudiant assolir unes competències, unes capacitats per a resoldre problemes (que és el que de veritat interessa a les empreses). Els anys d’estudis han de servir també al jove, per madurar humanament, augmentar la seva capacitat de relació, de treball en equip, de col·laboració, d’iniciativa, de creativitat, de responsabilitat, etc. Només així, el títol deixa de ser un paper moll per a l’empresa. Però cal tenir-lo, no ens equivoquem.

Un aspecte que també treballa l’estudi, és el de l’orientació que es fa des de les institucions educatives. La constatació que “fa falta més formació dels orientadors i més recursos i eines que ho facin possible”, no ha estat per a mi cap novetat. Anys i anys trepitjant centres educatius m’han donat una visió del tema força acurada. Certament és un aspecte molt important que, una societat avançada com la nostra, a de fer-hi front amb la màxima urgència. No és possible fer orientació a quart d’ESO, ni a tercer. S’ha de començar a fer, a petites dosis i en la forma adequada, des de l’ensenyament primari. L’orientació no es pot improvisar, ni és com una píndola que el joves se la pren i au! ja està orientat. Necessita temps i recursos. També requereix una cosa fonamental: coordinació. Crear sinergies, aprofitar els recursos que el centre té. He vist pobres tutors d’ESO, amb més voluntat que encert, fer tasques d’orientació sobre la formació professional, que ben segur els seus companys del passadís del costat, podrien fer amb més encert i menys esforç. La manca de comunicació, els compartiments estancs, són sempre una mala manera de fer front a qualsevol situació.

Un darrer aspecte que voldria comentar sobre el contingut de l’informe, és el de la relació entre centres educatius iempresa món empresarial. És una qüestió a la que en diverses èpoques de la meva vida laboral, hi he dedicat temps i esforç. Massa sovint sense resultats, val a dir-ho. Han estat sempre dos móns separats, gairebé divergents. Fer que es trobin, no és una tasca fàcil. N’hi ha que tenen les seves esperances posades en la formació dual. Permeteu-me que sigui força escèptic sobre això, al menys tal com es planteja a casa nostra. Potser un altre dia en parlem… Als centres educatius no han de tenir por d’apropar-se a l’empresa. Fent-ho, alguna vegada a algú li pujarà la vermelló a les galtes, però és un tràngol pel que cal passar si es vol avançar en aquesta direcció. Les empreses s’han d’apropar als centres educatius, amb esperit d’empresari de debó i amb voluntat d’inversió i no de rendiment inmediat. El camí és obert, però cal caminar-hi si no volem restar sempre al quilòmetre zero.

Bé doncs, ara que el curs comença, és hora de bons pròposits per part de tothom: docents i estudiants. No n’estic tan segur de si cal incloure l’administració educativa a aquesta llista. Sigui com sigui, és moment de començar i això sempre fa il·lusió. Aprofito doncs, per desitjar a tothom un molt bon curs!

Advertisements

One thought on “Formació i ocupació

    Lluís said:
    9 Setembre 2015 a les 11:26 AM

    Una situació que comentes ha estat a la meva vida durant molt de temps, no he tingut aquell “paper” per informar de la meva habilitat informàtica, en canvi a la practica potser ho era més que d’altres que sortien d’una carrera o GS, de ben poc serveix si no tens el tan exigit paper. Crec que les empreses s’haurien de guiar més per entrevistes i tastets temporals, no tant per currículums. Per altre part jo personalment vaig cursar un curs d’orientació i entrada al món laboral a l’edat de 16 anys i em va anar molt bé. Crec que aquesta és una de les MOLTES assignatures pendents de l’ESO, igual que també ho podria ser “ètica”.

    Espero que et vagi molt bé en aquesta nova etapa, intenta gaudir al màxim d’aquelles petites coses que tant poc valorem però que són tant importants per a trobar un estat de felicitat òptim.

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s