Comunicació, costos i inversió

Posted on Updated on

imatge_1Aquesta setmana podria fer un mix entre comunicació, costos i inversió que, de fet, són els tres temes que hem encetat en cadascun dels grups. No pretenc fer un joc fàcil entre els tres conceptes, però és que penso que estan íntimament relacionats entre ells.

La comunicació empresarial és molt complexa i multidimensional. Tot el que fa l’empresa és comunicació. L’atenció telefònica o personal als clients, l’envàs del producte, la puntualitat i correcció en l’enviament del producte, l’exactitud en la facturació, la seriositat en el tracte,  etc. Qualsevol acció empresarial pot ser matèria prima per a la comunicació. Alguns d’aquests aspectes però, formen part del “llenguatge corporal” de l’empresa. És a dir, constitueix aquella comunicació no explícitament volguda però igualment eficaç per a la construcció (o destrucció) de la imatge empresarial. Podria semblar que tota aquesta comunicació, diguem-ne “espontània” és gratuïta. En realitat no és així. Aconseguir l’excel·lència en tots els àmbits que constitueixen l’activitat empresarial, té un cost força elevat.

Més enllà d’això, l’empresa emprèn accions concretes de comunicació. Ho fa quan encarrega una campanya de publicitat, ho fa en emetre un comunicat de premsa, quan convoca una roda de premsa, quan engega una promoció comercial, quan els membres de la força de vendes visiten a clients reals o potencials. De la mateixa manera que comunica quan distribueix fulletons publicitaris a les bústies del barri, quan subvenciona un equip de futbol del poble, quan col·loca un cartell anunciador, quan negocia amb el distribuïdor la ubicació dels seus productes en els lineals, etc. Totes aquestes accions tenen també uns costos molt explícits. Diguem que l’execució del pla de màrqueting, comporta un elevat cost per a l’empresa.

Ja sabem que l’objectiu de l’empresa és l’assoliment del màxim benefici. Els costos fan disminuir el benefici. Els costos deimatge_2 comunicació poden ser molt alts. Els costos de la manca de comunicació o d’una mala praxi comunicativa, poden ser encara molt més elevats, incalculables.  Podríem dir que és un cost necessari, absolutament imprescindible, si volem aconseguir o mantenir una imatge favorable no només entre els nostres clients, potencials o reals, sinó també en el nostre entorn més ampli.

Potser, en el fons, hauríem de pensar més aviat que es tracta d’una inversió. Una quantitat de recursos que utilitzem per tal d’aconseguir uns nivells de rendibilitat futura adequats als nostres objectius. Sí, ben segur que es tracta d’una inversió. Si ho fem bé, fins i tot serà una bona inversió. No oblidem però que, en aquest terreny, no tot es mesura en euros. La implicació, la motivació i la professionalitat dels recursos humans de l’empresa hi tenen molt a dir.

Anuncis

One thought on “Comunicació, costos i inversió

    Lluís said:
    14 Març 2015 a les 12:42 PM

    Molt important és la comunicació, per mi la més important de les 4P’s. Com bé dius comporta uns costos, que més endavant podem recuperar o no. Lo bo es que aquella comunicació ja hi és, ja a passat sobre la ubicació on anava destinada (amb més o menys encert), aquella gent a la que anava dirigida en principi l’ha vist i això sempre és un valor afegit, això no es pot quantificar ni amb diners ni amb d’altres números, és més aviat psicológic. La imatge, la marca, el producte, l’empresa, l’organització… poden sortir molt beneficiades i guanyar popularitat però no s’ha d’oblidar que si no es fa correctament pot convertir-se en una arma de doble tall i sortir totalment tocades.
    Sí, comporta uns costos, costos que si la fem sobre determinats medis o on-line poden calcular-se i saber si a la llarga aquests costos en realitat han comportat beneficis o no. Jo crec que si es fa correctament, la comunicació és l’eina més potent que hi ha, això si, sempre aplicant-la amb molt de compte.

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s