El focus

Posted on

focus_2De forma més o menys conscient, al llarg d’aquests darrers dies, a les diferents classes ha planat un concepte aparentment poc “modern” que és el de la focalització. Immersos com estem en un món “multi”, el verb focalitzar queda lluny de la nostra atenció. Les vendes són multicanal, les activitats són multipantalla, les persones pretenem ser multitasca. Tot plegat ens porta a anar de flor en flor com les papallones, sense aturar-nos em cap de concreta. En aquests dies hem parlat de focalitzar l’atenció en el distribuïdor, en el client. També hem comentat les possibles causes d’un baix rendiment en els estudis. Volent o no, la focalització és un element a considerar en tot això.

El pare de la intel·ligència emocional, el psicòleg nordamericà Daniel Goleman, ha publicat no fa pas massa un llibre anomenat “Focus”, força recomanable. En un moment donat, en aquest llibre, s’hi parla del mite de les 10.000 hores, referint-se a la falsa creença, que 10.000 hores d’entrenament són la clau que garanteix l’èxit en el domini de qualsevol disciplina. De fet, deu mil hores són l’equivalent a tres hores diàries d’entrenament durant 10 anys. Són moltes hores i d’aquí ve el mite que assolint aquesta quantitat d’hores, el domini està assegurat.

Imagineu un jugador de bàsquet que, en les seves tres hores d’entrenament diari, sempre comet l’error de llençar els tirs lliures cap a l’esquerra, errant la cistella en un gran percentatge de casos. Si no es fa conscient d’aquest error, si no l’esmena, les tres hores diàries d’entrenament no li serveixen per a millorar la seva tècnica. És aquí on entra la focalització. Mentre entrena, aquest jugador, ha d’estar enterament centrat en el seu entrenament, tenir plena consciència de cada acció que fa a cada moment. Estar centrat, concentrat només en l’activitat que realitza. Només així es farà conscient de les seves mancances i posarà tot l’empeny a corregir-les i a millorar la seva tècnica.

Millorar l’habilitat requereix atenció. És un fet inevitable. És una pràctica a la que actualment estem poc habituats. Passar d’una cosa a l’altra ens ajuda poc (o gens) a millorar. És aquí on rau la diferència entre un expert i un aficionat. L’expert, no només ha fet 10.000 hores d’entrenament, sinó que a cada sessió hi ha posat tots els seus sentits per millorar, corregir, revisar, controlar, … Ha focalitzat totalment la seva atenció. Estudiar o fer exercicis tot escoltant música a Spotify o mentrefocus_1 es van mirant vídeos a Youtube, no ajuda a millorar l’aprenentatge. Una empresa que no focalitza la seva atenció en un objectiu i va dispersant els seus recursos, difícilment serà eficaç i assolirà la meta desitjada.

Davant d’aquests plantejaments, sovint es fa la crítica que no és possible concentrar-se en una única cosa, que cal atendre més d’una cosa, tenir més d’un objectiu. És veritat. Però cal fer-ho de forma seqüencial. Si poseu un focus de llum sobre un objecte, la resta d’objectes de l’habitació no desapareixen, continuen sent allà. Mentre resta il·luminat l’objecte però, centrem tota la nostra atenció en ell, oblidant la resta que roman en la foscor. Després podem canviar el focus de posició i passar a il·luminar un altre objecte, centrant tota la nostra atenció sobre ell i oblidant l’anterior i tota la resta. No és una qüestió de quantitat de temps, sinó de qualitat del temps dedicat a una activitat. No és una qüestió de quantitat de recursos que dediquem a una acció de màrqueting, sinó de la qualitat, que determina la concentració de recursos sobre un únic objectiu. Un cop assolit, anirem per un altre. Proveu-ho! Si no us funciona, deixeu de fer-ho…

Advertisements

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s