Dinamització comercial

Posted on

ShoppingUn estudiant de formació professional de la família de comerç i màrqueting, sovint imagina el seu futur treballant en una empresa concreta. Pot ser del sector comercial, com també en el sector industrial o de serveis, dins del departament comercial o de màrqueting. Òbviament hi ha altres opcions laborals per a persones coneixedores de les tècniques comercials i de màrqueting. Avui vull referir-me a una sortida professional en la que no és freqüent pensar-hi.

Hores d’ara ningú dubte de la importància estratègica del sector comercial per a l’economia d’una població, d’una ciutat, d’un barri i, fins i tot, d’un país. Tal com està el panorama però, les coses no són fàcils. Sovint salta als titulars dels mitjans de comunicació, el tema dels horaris comercials. En el terreny de joc hi ha sempre la tensió entre el model de grans superfícies comercials i aquells de l’especialització, el comerç més tradicional i de proximitat. Sigui com sigui, és evident que el comerç necessita dinamització. I, és clar, per poder dinamitzar una cosa, calen dinamitzadors.

El fet que l’activitat comercial es desenvolupi cada cop més en un entorn molt competitiu, planteja la necessitat de dotar al sector d’instruments de gestió i racionalització que contribueixin a millorar la seva posició competitiva. Tanmateix cal estructures i persones que ajudin a dinamitzar el sector. En aquest àmbit les iniciatives públiques i privades es troben i el treball conjunt d’ajuntaments, consells comarcals i la pròpia Generalitat de Catalunya, juntament amb associacions empresarials i associacions de comerciants, han donat vida a un seguit d’iniciatives, tan interessants com efectives, alhora que lloables.

Han sorgit a multitud de poblacions els anomenats plans de dinamització comercial, concebuts com una eina de suport al comerç urbà, amb l’objectiu d’afavorir la millora i desenvolupament competitiu de l’activitat comercial. En aquests plans, s’avalua quins són els potencials que té una zona comercial i es dissenyen serveis i productes que li donin valor afegit. També es fa una valoració dels problemes i deficiències que hi ha, amb l’objectiu de trobar-hi solucions conjuntament. Podríem dir que es tracta de treballar per reforçar els punts forts i resoldre el punts febles, per tal de fer, de l’eix comercial una estructura que sigui competitiva en el seu conjunt.

S’actua en diferents àmbits, entre els que es poden esmentar:

  • Àmbit de difusió i comunicació de l’oferta comercial. On per exemple s’ajuda a crear una imatge corporativa comunaBarrets a la zona i a editar materials de promoció de l’eix comercial.
  • Àmbit de la promoció del comerç, des del que es proposen actuacions d’animació al carrer, ambientació de Nadal, concursos d’aparadors, diades de botiga al carrer, …
  • Àmbit de fidelització del client, promovent sorteigs, obsequis, vals de descompte, targetes d’aparcament, …
  • Àmbit del foment de l’associacionisme comercial, per tal d’afavorir que els comerços presents en una zona determinada s’agrupin de forma associativa, afavorint així les sinergies i les dinàmiques de promoció conjunta de la zona.
  • Àmbit dels projectes d’urbanisme comercial, treballant per adaptar i millorar el carrer o zona comercial per a usos comercials: eixamplament de voreres, millora de l’enllumenat i mobiliari urbà, zones càrrega i descàrrega

És una àrea de treball d’allò més interessant. La confluència de la iniciativa pública i privada, la convivència de diversos establiments sovint considerats entre ells com a competidors, a vegades enfrontats. Treballar per aconseguir una cooperació entre les parts que doni com a resultats una millora de l’activitat en benefici de tothom, pot resultar un repte professional prou motivador i engrescador i, al mateix temps, diferent.

Anuncis

3 thoughts on “Dinamització comercial

    Cristina (@2cristinaarias) said:
    23 gener 2015 a les 6:35 PM

    Crec que la dinamització comercial és una estratègia molt bona per a portar en conjunt accions orientades als comerços de les poblacions. No només s’hauria de fer en algunes poblacions sinó en totes. Sant Feliu de Guíxols, població en la que jo visc, hi ha un pla de dinamització posat en marxa fa anys, amb una associació comercial i a més a més oferint als clients promocions i descomptes en varies epoques de l’any. Però tot i així, és una població que s’està quedant enrere pel que fa als comerços i turisme, hi ha molts establiments tancats fa molts anys i haurien d’aplicar altres estratègies per a fomentar les compres i el moviment en la població. Una bona estratègia, com es pot veure en aquesta entrada del blog, crec que serien targetes d’aparcament ja que és molt difícil poder trobar-ne i a més a més s’haurien de posar d’acord totes les botigues per ambientar de la mateixa manera tots els carrers o aparadors donant ambientació col·lectiva.

    M'agrada

    marc cuenca said:
    25 gener 2015 a les 7:13 PM

    crec que són molt bones pràctiques a fomentar però tenint en compte els nostres competidors, que serien les poblacions dels voltants. aplicar aquestes estratègies són molt costoses , no només per l’ajuntament si no per el habitants de la població que són els qui paguen d’una manera indirecta aquestes reformes. també s’hauria de tenir en compte l’opinió dels habitants, si volen aquest tipus de moviment (platja d’aro) o estar tranquils (port de la selva).
    es pot deixar de viure per tenir una botiga que obri 12 hores diàries de dilluns a diumenge? quina vida social/familiar et queda?. com a botiguer d’un establiment de tota la vida crec que és la mort anunciada. els ajuntaments a més de tot això haurien de donar facilitats per contractar gent i poder alliberar els propietaris d’aquesta càrrega horària.
    resumint, les accions són molt maques però no només es poden quedar de manera superficial , perquè llavors venen les grans marques s’instal·len i fan fora a aquelles botigues de tota la vida per la qual l’ajuntament havia fet un pla estratègic per fomentar el petit-mitjà comerç. l’exemple més clar i proper el de platja d’aro.

    M'agrada

      Francesc Brunés responded:
      25 gener 2015 a les 7:31 PM

      Gràcies pel teu comentari. El model Platja d’Aro no em sembla gens encertat. M’ha agradat la teva referència a Port de la Selva. És un lloc que conec molt i molt bé.

      M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s