Parlem d’innovació

Posted on

ous_RI tant! Si parlem d’empresa i de màrqueting, per força hem de parlar d’innovació. Darrerament sembla que en l’àmbit econòmic i empresarial, la innovació és una paraula que s’associa a tot allò que és bo i desitjable. Un remei que ho pot curar tot. Tot i que, potser no n’hi ha per tant, val la pena dedicar una estona a ampliar un xic el que a classe hem parlat i parlarem al llarg del curs. Què és en realitat la innovació?

La majoria de definicions d’innovació estan relacionades amb la idea de novetat (de cosa nova), que d’una manera o altra està associada amb el desenvolupament de tecnologia. Molt sovint, es parla d’innovació tecnològica de productes i de processos (TPP). Darrerament però, s’hi ha incorporat també a la idea d’innovació, tot allò que fa referència a nous mètodes de màrqueting i d’organització de la pràctica empresarial.

Podem doncs establir diferents tipus d’innovació:

  • Innovació de producte, que implica canvis significatius en les característiques dels productes i serveis. En cas es poden fer dues subdivisions:
    • Innovació integral: quan es creen nous productes o serveis que NO són una evolució natural dels existents. Aquestes innovacions trenquen de cop amb les pautes de consum establertes i confereixen a l’empresa un avantatge competitiu important.
    • Innovació incremental: quan la innovació consisteix en petits canvis dirigits a augmentar les prestacions del producte o servei existent en el mercat. És la manera d’innovar més freqüent entre les empreses consolidades.
  • Innovació de procés, que implica canvis significatius en els mètodes de producció i/o distribució. És una innovació sovint relacionada amb l’obtenció de menors costos de producció, reduccions de temps de fabricació, augments de qualitat, major flexibilitat en la producció.
  • Innovació d’organització, quan ens referim a la posada en pràctica de nous mètodes de treball, tant dins de l’empresa com en les relacions exteriors de l’empresa. Afecta a la forma de dirigir i organitzar-se en els àmbits de producció, administració, recursos humans, … Busca un millor coneixement i aprofitament dels recursos de l’empresa tant a nivell intern com extern.
  • Innovació de màrqueting, quan es produeix en les pràctiques que tenen a veure amb nous processos o mètodes de comercialització dels productes o serveis. Els canvis es fan visibles en el subministrament o prestació del servei de forma totalment diferent a l’habitual: nous sistemes de promoció, nous canals de distribució, noves polítiques de preus, etc.

Un aspecte important de la innovació, són les activitats que la precedeixen. Sempre que volem innovar, hem de conviure amb el risc que comporta la incertesa dels resultats futurs. Això és especialment significatiu quan parlem pròpiament de recerca i desenvolupament (R+D). Les empreses que veritablement aposten per la innovació, especialment la de tipus radical o integral, assumeixen un ris empresarial important. Aquestes empreses intenten recuperar la inversió realitzada i el risc assumit, a través de la venda del producte que han desenvolupat innovant. En alguns casos aquesta qüestió genera problemes ètics. Per exemple, sovint es qüestiona el preu dels medicaments en determinats països poc desenvolupats (i fins i tot en els més desenvolupats), per part de la indústria farmacèutica. No és un problema fàcil de resoldre…

La innovació és una estratègia empresarial?

Pràcticament ningú ho dubte actualment. Els canvis en els productes i serveis poden crear un impacte significatiu en el coloursplashmercat perquè, en diferenciar l’oferta d’una empresa, poden afectar les posicions competitives dels diferents actors. Bàsicament, en aquest terreny de la innovació, hi ha dues estratègies:

  • Estratègia de defensa: el seu objectiu és mantenir la posició de l’empresa amb innovacions que ajuden a consolidar una posició còmode en el mercat. Es tracta, en cert sentit, d’una innovació de manteniment que no implica ni menys esforç, ni menys inversions que la més radical, però els canvis que aporta són força reduïts i es poden planificar: són innovacions incrementals (com a molt semiradicals)
  • Estratègia d’atac: en aquest cas l’objectiu és aconseguir un avantatge competitiu significatiu de la inversió feta en innovació. Les empreses agressives acabades d’arribar acostumen a seguir aquesta estratègia i els canvis sovint es tradueixen en innovacions radicals amb canvis significatius i imprevisibles. Per a les empreses ja establertes, aquest tipus d’innovació els resulta més difícil ja que depenen d’una acurada planificació i, d’altra banda, no és la que més els interessa.

En qualsevol estratègia d’innovació l’empresa ha de tenir en compte el que té, la seva manera de fer les coses i el que vol. Tanmateix es veurà condicionada també per factors externs que impulsaran o frenaran el ritme de canvi, com per exemple la competència o la disponibilitat de recursos financers.

Una empresa que vol innovar, ha de saber que l’hi serà més fàcil si l’estratègia d’innovació és coherent amb els seus punts forts. És molt difícil competir si no es tenen els recursos (humans, tècnics, financers i de tot tipus), els procediments (de presa de decisions, organització o fabricació) i les prioritats (creixement, beneficis, costos, quota de mercat, …) que una determina estratègia exigeix.

En un món de canvis, la innovació és una opció o una necessitat? En quin sentit?

Anuncis

One thought on “Parlem d’innovació

    Raquel said:
    14 gener 2015 a les 12:01 AM

    La innovació pot ser una opció que utilitza l’empresa per fer millores en el producte, en el procés de producció, en l’organització de treball o bé en la forma que tenen a l’hora de comercialitzar els productes o serveis.
    Ara bé, quan l’empresa utilitza la innovació com a estratègia de defensa per tal d’anar-se mantenint en una posició còmoda en el mercat, es podrí dir que la innovació és una opció que té, però no una necessitat. És a dir, segurament si l’empresa no realitzés aquest canvi, el estar duent a terme una estratègia de manteniment, continuaria mantenint-se en la seva posició. Però si l’empresa ha de dur a terme una estratègia d’atac, la innovació passaria a ser una necessitat, perquè si no és realitzen els canvis previstos, probablement no podran aconseguir l’avantatge competitiva que s’han fixat com a objectiu.

    En definitiva, des del meu punt de vista una innovació pot ser una opció o una necessitat, tot depèn de l’estratègia que utilitzi l’empresa i dels objectius que volen assolir.

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s