El valor d’una marca

Posted on Updated on

marcaEl mercat està saturat d’una gran varietat de marques que coexisteixen per a cada tipus de producte. Ho podem comprovar fàcilment cada cop que anem a fer la compra de la setmana. És una situació que tots ens hem trobat i que als més dubtosos potser els hi ocasiona alguna lleu crisi existencial. Quantes vegades ens hem trobat en un supermercat davant la secció de làctics, tardant una bona estona es escollir el tipus de iogurt o de  postres desitjat? Que si desnatat, amb cereals, sense, bífidus, trossos, amb calci, … En packs, solts, grans, petits, …De marques conegudes, la de tota la vida, de marca blanca, … Escollir entre un tipus o un altre pot arribar a ser un exercici mental esgotador. Fins i tot hi ha qui pot sentir una mica de vergonya si pensa que a molts països no tenen ni aigua per beure, i molt menys la varietat actual d’aigües embotellades que trobarem uns metres més enllà al lineal corresponent.

Un dels reptes més grans actualment tant per a empresaris com per a professionals del màrqueting, és el de diferenciar les seves marques entre la gran varietat de productes i serveis existents al mercat. Les marques ofereixen als consumidors una forma ràpida d’identificar els productes i serveis, que té un valor que no es pot menystenir.

Molts empresaris no són conscients d’aquesta realitat. Continuen creient erròniament que en èpoques de crisi cal retallar despeses i om primer es retalla és en publicitat, estratègia empresarial i innovació, tant del producte com en disseny. D’aquesta manera l’única cosa que s’aconsegueix és matar una marca, fent promocions pobres o baixes inversions en publicitat. És la mateixa empresa posseïdora de la marca la que s’encarrega d’empobrir-la i provoca que el consumidor no hi trobi diferències significatives amb altres marques competidores. Tot això, fa menys atractiva la marca i aconsegueix que el consumidor fidel opti per provar altres marques que l’atrauen més.

De la mateixa manera que és possible destruir una marca amb males pràctiques o un mal assessorament, també ho és construir el valor de la marca. Això es dóna en empreses que consideren la marca com alguna cosa que té molt valor i que va molt més lluny d’un simple nom.Quan la marca es converteix en una espècie de presentació de l’empresa, que demostra una llarga trajectòria, qualitat i superioritat, és quan comença a diferenciar-se dels seus competidors i es posiciona, es fa present, en la ment del consumidor.

Hi ha tres punts que cal destacar a l’hora d’ajudar a diferenciar una marca:

  • Més que distingir un producte, la marca l’hi crea una identitat. El primer apropament d’un consumidor a una marca, és purament conceptual. El client la vol avaluar i es farà preguntes del tipus: em sona bé? és un producte nou? on està fet?
  • Diferenciar. La marca, a més de crear una identitat, ha de diferenciar el producte que representa. En aquest sentit, la connotació del nom hi juga un paper important.
  • Qualitat del producte. Bon packaging, bon disseny. Cal que el consumidor s’adoni que es troba davant d’un bon producte, des de la qualitat de fabricació fins a la qualitat de la seva imatge. Tot plegat oferirà garantia de trobar-semarca 2 davant un producte de confiança.

Quin és el valor d’una marca?

Tot i que és un valor que es pot arribar a calcular, no és fàcil fer-ho. El valor que una marca ha anat assolint al llarg de la seva vida està en funció de moltes circumstàncies. Hi ha maques que se’ls hi arribat a atribuir un valor superior als setanta mil milions de dòlars. Ben segur que, en casos com aquest, el principal actiu de l’empresa, sigui la seva marca.

Hi ha alguns aspectes que cal considerar per tractar d’avaluar el valor d’una marca. Podrem fer una certa avaluació si podem conèixer i mesurar quin tipus i grau de satisfacció provoca la marca en els consumidors i com això afecta a les seves respostes. De fet, el valor de marca es pot considerar com un conjunt d’actius i passius s’hi troben vinculats i que incorporen o disminueixen el seu valor. Podem considerar que els factors essencials d’avaluació podrien ser:

  • Lleialtat a la marca
  • Reconeixement del nom
  • Qualitat percebuda
  • Associació de la marca
  • Altres actius relacionats amb la propietat de la marca (per exemple, patents)

Aquests factors poden actuar positivament sobre els consumidors:

  • Facilitant la interpretació de la informació sobre productes i marques
  • Proporcionant seguretat en el procés de decisió de compra
  • Oferint satisfacció per l’ús

També poden actuar positivament sobre les empreses:

  • Milloren l’eficiència i efectivitat dels programes de màrquetingmarca 3
  • Proporcionen marges més alts de benefici en permetre preus més alts i reduir la dependència de promocions
  • Enforteixen la lleialtat de marca
  • Proporcionen una plataforma per créixer per mitjà d’extensions de marca
  • Redueixen la incertesa en el canal de distribució
  • Suposen un avantatge competitiu (a vegades)

Quin món aquest de les marques! Com ho veieu vosaltres? Ara es parla fins i tot de la marca personal. Què penseu que deu ser això? També els llocs tenen marca, la marca Espanya, la marca Barcelona, … És bo que tot tingui marca? Per què?

Anuncis

4 thoughts on “El valor d’una marca

    ddedios said:
    18 Desembre 2014 a les 6:43 PM

    Considero que el món de les marques és molt competitiu, innovador, creatiu i a vegades una mica sobrevalorat “Oh, aquesta marca és genial” però mai l’hi has comprat cap producte.

    Sobrevalorat mirat com a consumidor impulsiu i a vegades ignorant, és a dir, més d’una vegada m’he trobat en situacions en les quals li preguntes algú, per exemple, perquè t’has comprat les bambes A i no les B? I la seva resposta és perquè el meu amic les té i diu que van molt bé, perquè he vist l’anunci i m’han agradat… però en realitat no sap res de la marca d’aquelles bambes, ni et pot donar un raonament per dir quin ha sigut el seu criteri d’elecció, això és el que volen les marques? Al que em refereixo és que les marques el que volen crear són uns valors en vers als seus productes o serveis i el mateix consumidor no sap valorar, que moltes vegades les marques van per modes i és aquí quan han de lluitar per estar en el top 10, sempre.
    Crec que el consumidor també ha d’aprendre a valorar quines són les seves marques i perquè creu en elles.

    Per altra banda, crec que poder les marques haurien d’aprendre de la marca personal, ja que la persona que es planteja una meta és perquè vol arribar al seu objectiu, i realment les marques només volen que se les conegui o que se les valorin i respectin?

    Espero que els teus alumnes siguin igual que les marques, competitius, creadors… i que arribin al seu màxim.

    Bon Nadal i Bones Festes.

    Salutacions,
    Judith Castro Corchuelo.

    Liked by 1 person

      Francesc Brunés responded:
      18 Desembre 2014 a les 7:47 PM

      Gràcies Judith pels teus comentaris. Sort que tinc exalumnes tan trempades que encara gaudeixen participant en aquest fòrum. Espero que tot et vagi bé. Bon Nadal també per a tu i els teus.

      M'agrada

    Cintia Rodríguez Bueno said:
    30 Desembre 2014 a les 1:02 PM

    Personalment crec que el tema de les marques és un tema que ens toca directament. Vui dir, que les persones del segle XXI ens deixem guiar per aquestes. Sovint critiquem a una persona per portar o no aquella marca, i entre nosaltres arribem a competir per qui porti més quantitats d’objectes d’aquella marca o de diverses.
    Aquesta temporada de Nadal, hem pogut observar grans quantitats de marques que es promocionen a partir d’anuncis, ja sigui a diaris, catàlegs, televisió… i considero que això fa que aquestes siguin conegudes i a partir d’aqui pot augmentar la seva demanda. Els mitjans de comunicació, trobo que són una de les principals activitats competitives que poden dur les empreses a terme fer fer popular el seu producte.
    Com molt bé s’ha comentat en el post, en els supermercats, és on es poden trobar diverses marques, competint per ser la més venuda en el seu àmbit.
    Des del meu punt de vista, com a compradora considero que hem de donar importància a una marca fins a un cert punt. Juntament crec que ens guiem més per les marques quan es tracte d’un objecte tèxtil, electrodomèstic, a diferència que quan és sobre un aliment.
    Respecte a l’última pregunta sobre que deu ser la marca personal, no puc parlar gaire del tema ja que no en sé gaire del tema. Però per mi podria dir que és quan relacionem a les persones, a nosaltres mateixos com a marques.

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s