Recursos molt humans

Posted on

emocions_2Cada curs parlem, quan arriba aquesta època, de la importància de les relacions humanes en la recerca d’una major eficàcia i eficiència en el funcionament de les empreses i organitzacions. Tot i així, és una temàtica que possiblement no s’esgoti mai. La nova percepció del paper dels recursos humans en l’èxit empresarial, s’ha aguditzat pel fet que estem en una època de grans i constants canvis en totes les esferes de la vida econòmica i social de la humanitat i, al mateix temps, es produeixen significatius avenços en el desenvolupament tecnològic. Tot plegat, ha portat a concentrar en el capital humà, les diferències competitives de les empreses.

Aquests canvis – cada dia més grans, més ràpids, més violents, molt més traumàtics – lligats a un ambient de gran incertesa i d’una competitivitat més forta que mai, provocada per la globalització, han imposat noves exigències a les empreses, que s’han vist obligades a buscar desenvolupament i coneixement. Han sorgit diferents corrents de pensament que, majoritàriament, coincideixen en col·locar la persona en el centre de qualsevol organització. D’altra banda, s’ha demostrat que el capital humà i els recursos intangibles de les empreses, marquen la diferència en els resultats de la seva gestió.

Les empreses d’èxit en el món actual, l’han fonamentat en una gestió del capital humà, orientada segons el criteri que els seus treballadors són éssers humans que tenen necessitats, aspiracions i objectius personals, tot i que sovint no les manifestin de forma explícita. Una de les necessitats principals és la d’aconseguir emocions positives, sentiments d’haver assolit determinats objectius i reconeixement personal i d’acceptació dins el col·lectiu empresarial. En aquest context s’hi poden incloure també aspectes com la forma física, la seguretat, el desenvolupament de les competències i habilitats; la percepció de reconeixement pels objectius aconseguits, poder, èxit i expectatives de millora. És evident que aquesta no és una llista exhaustiva de les necessitats emocions_3físiques, psicològiques i espirituals del ser humà, però és evident que representen factors importants en el context laboral.

En aquests darrers anys se l’hi ha donat als factors emocionals la importància deguda en relació amb la seva incidència en l’òptim desenvolupament de les activitats professionals i directives, fins al punt d’arribar a ser considerades com un element indispensable de l’èxit empresarial. L’èxit de les empreses líders, ha demostrat que cal posar l’èmfasi en el desenvolupament de les capacitats personals que fan possible que cada treballador o treballadora tingui recursos que li permetin fer front a la seva vida personal i laboral, i a les seves relacions interpersonals; deEmocions_1 manera que els hi permetin assolir resultats excel·lents, amb un alt nivell de motivació. Ho podem dir d’una altra manera, que qualsevol treballador senti satisfacció pel treball que realitza i que això, ho percebi com un element gratificant en la seva vida i no només com un mitjà necessari per subsistir.

Aquest estat emocional, comporta un alt grau de motivació envers la tasca que es realitza i un alt grau de compromís amb els resultats col·lectius, que s’han convertit en l’element que caracteritza les empreses protagonistes de l’economia actual. És per això que cada dia és més freqüent que els directius es preocupin per desenvolupar les capacitats emocionals en els seus treballadors, la qual cosa, a més dels avantatges ja esmentats, es converteix en un element altament beneficiós en les relacions amb clients i proveïdors, mitjançant un procés de negociació marcat per la intel·ligència emocional. Cada cop més es busca la capacitat de formar equips de treball i la d’adaptació als canvis com a trets característics dels treballadors estrella. Són competències diferents a les que fins ara es demanaven i que es relacionen directament amb les habilitats emocionals.

A partir d’aquí s’ha encunyat el terme “intel·ligència emocional” que és una forma de relacionar-se amb el món focalitzat en els sentiments i que involucra habilitats com: els control dels impulsos, la consciència emocional, la motivació, l’entusiasme, la perseverança, l’empatia, l’agilitat mental, etc. Aquestes habilitats comporten la formació de trets de caràcter i valors que resulten indispensables per a una adaptació social efectiva i creativa. Aquest seria però un nou capítol a desenvolupar. L’espai recomana no fer-ho i en tot cas adreçar a qui pugui estar interessat en l’aprofundiment d’aquesta temàtica a un dels autors que més l’han treballada Daniel Goleman. També al portal “Inteligencia Emocional” s’hi pot trobar força informació sobre el tema, en llengua castellana.

Vosaltres també considereu que les empreses aposten per aquest camí en la seva gestió dels recursos humans? A casa nostra també? Les empreses petites també? Què en penseu?

 

Advertisements

3 thoughts on “Recursos molt humans

    Raquel said:
    16 Desembre 2014 a les 10:08 PM

    Estant totalment d’acord en la importància que suposa el factor humà per a una empresa i creien que cal apostar per l’enfocament de la intel•ligència emocional i els valors que pot aportar cada treballador, opino que en el nostre país només són aquelles empreses noves o aquelles que necessiten trobar millores per tirar endavant el seu negoci, les que aposten per enfocar el seu model empresarial per aquest camí de gestió dels recursos humans.

    D’altre banda les empreses petites, tot i semblar que la comunicació és més fàcil entre treballadors i empresari, actualment encara són les que aposten menys per donar valor a l’opinió, les idees i les aportacions que puguin fer els treballadors.

    És per això que personalment crec que la societat està canviant diàriament i és important anar incorporant aquest desenvolupament de les capacitats personals dels treballadors en tots els models empresarials. D’aquesta manera es poden obtenir millores eficients i eficaces en el negoci ,i aportacions dels treballadors per a l’empresa, que poden ser molt positives. Tanmateix, el fet de motivar el personal de l’empresa, ajudar-los per a que controlin els seus impulsos, les seves emocions, augmenta’ls-hi l’entusiasma… Són valors indispensables i bàsics que si es potencien poden aportar millores impensables a les empreses.

    M'agrada

      Francesc Brunés responded:
      16 Desembre 2014 a les 10:13 PM

      Gràcies Raquel pels teus comentaris. Els canvis que impliquen les persones sempre són lents, però són els únics eficaços.

      M'agrada

    Persona i empresa « Empresa i màrqueting said:
    15 gener 2016 a les 1:12 PM

    […] anys, el desembre de 2014, vaig escriure també en aquest mateix blog, un article amb el títol: “Recursos molt humans” que ara em plau proposar-vos de tornar a llegir. Per a mi, l’empresa, mai ha estat una màquina […]

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s