Segmentar els mercats

Posted on Updated on

Orange segmentsQualsevol decisió que haguem de prendre comporta un risc. Això serveix tant per a l’àmbit de l’empresa com per al personal. El futur ens és desconegut i la possibilitat d’equivocar-nos acompanya sempre qualsevol decisió. Per això, convé no prendre decisions basant-nos només en la pura intuïció – tot i que aquesta també és vàlida – sinó que convé fer-ho utilitzant informació rellevant i contrastada i, si podem, ajudant-nos d’algun mètode científic. Existeixen amb aquesta finalitat una sèrie de criteris que ens poden servir: optimista, de Wald, de Hurwicz, de Laplace, de Savage. Ben segur que a alguns us sonen força…

Una de les decisions importants en el món del màrqueting és, l’estratègia de segmentació. Això, a uns altres, també us deu sonar, veritat? La segmentació busca la identificació de grups homogenis per adequar el producte o servei a les seves característiques i necessitats específiques. Segmentar és un procés que consisteix en dividir el mercat total d’un bé o producte, en diversos grups més petits i internament homogenis. L’essència de la segmentació és conèixer realment als consumidors. Un dels elements decisius de l’èxit d’una empresa és la seva capacitat de segmentar adequadament el mercat. La segmentació és també un esforç per tal de millorar la precisió del màrqueting d’una empresa. Un segment de mercat és un grup relativament gran i homogeni de consumidors que es poden identificar dins d’un mercat, que tenen desitjos, poder de compra, ubicació geogràfica, actituds de compra o hàbits de compra similars i que reaccionaran de manera semblant davant un determinat estímul de màrqueting.

La segmentació s’ha fet gairebé imprescindible en mercats madurs i molt saturats, per tal de poder ser més competitius. Però, segmentar no és un procés fàcil. Cal molta informació fiable provinent de diferents fonts. Cal una anàlisi acurada d’aquesta informació. És necessari que l’equip de màrqueting de l’empresa tingui un coneixement molt profund del mercat en el que opera. Cal una orientació a les tendència del mercat. Tot plegat, un conjunt de coses que fan de la segmentació una espècia d’art que no tothom assoleix amb facilitat. Més d’un cop podem haver triat unes variables de segmentació (geogràfiques, demogràfiques, socioeconòmiques, psicogràfiques, …) que ens semblentaronja irrefutables i després resulta que errem el tret, ja que el segment definit inclou elements molt diversos. Sobre aquest aspecte pot consultar-se l’article publicat a la revista Inforetail sota el títol de: Segmenten, apunten, disparen, fuego!”

Segmentar requereix sempre un alt grau de reflexió i d’anàlisi. Segmentar no és pensar qui consumeix el producte, no és pensar on farem un concert, no és decidir en quin idioma adreçarem els missatges, … Donant per descomptat que tenim la informació i el coneixement al·ludits al paràgraf anteriors, segmentar és posar-se a la pell dels consumidors. Segmentar és posar en relació de manera interdependent diverses variables, fins a configurar un perfil de consumidor que identifiqui un possible segment. Assegurar-se que el grup descobert és mesurable, accessible, estable en el temps i diferent a la resta de possibles segments. Cal fixar-s’hi molt bé!

Com ho porteu això de la segmentació?

Anuncis

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s