Estudiar FP?

Posted on Updated on

FP_1Iniciem aquella etapa de l’any que es caracteritza, en el món estudiantil, per la incertesa. Aprovaré o no? Tindré la nota suficient? Què faré ara? I molts altres interrogants que s’hi podrien afegir. Tot i el neguit propi de l’època, no deixa de ser un període de reflexió, sobre el passat, present i futur. Potser per això, aquests dies em feia algunes preguntes: Per què estudien Formació Professionals alguns dels meus alumnes? Per què bona part de l’alumnat de Batxillerat no es planteja aquesta opció? Està clar que la resposta no la puc pas donar jo. Hauríeu de ser vosaltres, estudiants d’FP i de Batxillerat a donar-la. Us invito, com sempre, a fer-ho!

Des d’aquí només em proposo fer algunes reflexions al voltant del que significa estudiar FP. Fa més de 35 anys que trepitjo aules i tallers de Formació Professional. He viscut l’FP des de les aules, des de les tutories, des de la participació en diversos equips directius a diferents indrets de la geografia catalana. Conec l’FP, la seva evolució, el treball docent que s’hi realitza, el tarannà de l’alumnat. També conec, tot i que una mica menys, el Batxillerat. Fa anys que també hi dono classes. És un món diferent. Tot és diferent: alumnat i professorat. Metodologia, criteris pedagògics, organització a l’aula, … tot! . Amb aquest patrimoni acumulat, em proposo doncs fer una breu reflexió sobre els estudis de Formació Professional.

En els seus inicis l’FP intentava completar la formació de base, especialment d’aquell alumnat que no se n’havia sortit prou bé. Arribaven a l’FP alumnes que havien suspès. Era una tipologia d’estudis absolutament desprestigiats. Allà, s’hi continuava fent català, castellà, matemàtiques, … i al mateix temps s’hi introduïen  les matèries professionalitzadores en funció de la branca escollida (administració, mecànica, et.). Treballar a la ventafocs del sistema educatiu resultava especialment dur. Pocs recursos, alumnat poc motivat. Tot i així, era una experiència interessant. El fet que l’estructura dels estudis professionals d’aquella època fos de dos cursos d’FP de primer grau i de tres en l’FP de segon grau, proporcionava un horitzó temporal prou serè i llarg com per copsar molt bé la maduració d’aquells alumnes que feien la totalitat del recorregut. Acabat aquest període, la formació aconseguida per aquests joves era força sòlida i ben considerada per al món empresarial.

La situació actual és ben diferent. L’FP ha guanyat, merescudament, molt de prestigi. Sens dubte que encara cal avançar més. La mala fama no és fàcil treure-se-la de sobre. Avui en dia per accedir a l’FP de grau mitjà cal haver obtingut el títol d’ESO (o haver superat unes proves d’accés). De la mateixa manera que per accedir als cicles formatius de grau superior cal haver aprovat el Batxillerat (o haver superat unes proves d’accés). La durada de l’FP s’ha escurçat ostensiblement (i en alguns casos excessivament), ja que ara només s’hi cursen matèries específiques de l’especialitat escollida. Es dóna per suposat que l’alumnat arriba a l’FP amb la formació de base suficient com per poder realitzar aquest tipus d’estudis. És doncs evident que qui ha tingut dificultats d’estudi sigui a l’ESO que al Batxillerat, és possible que arrossegui dèficits de coneixements que poden fer-li més difícil el seguiment d’un cicle formatiu.

Encara es manté una llegenda que assegura que si un no és massa bon estudiant, el que ha de fer és anar a fer Formació Professional. Qui encara alimenta aquesta història fa un flac favor a la bona orientació acadèmica.aula Avui en dia, el món – així en general – és molt exigent. Ens trobem en una societat que exigeix molt des del punt de vista professional, científic, cultural, artístic, … Per això, qualsevol estudi que ens proposem de fer, requerirà de tots els nostres esforços i dedicació. Una bona formació de base serà essencial sempre. Si no és així, potser aconseguirem tenir un títol, però no obtindrem una bona preparació. En el món real, compta més la preparació, les actituds, les habilitats; que no pas els títols.

Arribar a la Universitat a través de la Formació Professional, en lloc de fer-ho per al camí més tradicional del Batxillerat, no deixa de ser una opció interessant. És un camí més llarg, això és veritat. Però, també ho és, que és un camí que pot proporcionar un títol de tècnic auxiliar i un altre de tècnic superior i, el que és més interessant, ofereix una sòlida formació en un camp professional determinat. També cal tenir en compte que, arribar a la Universitat a través de l’FP, estalvia – ara per ara- la superació obligatòria de les PAU. L’alumne d’FP arriba a la Universitat amb una formació específica en un camp del saber determinat més sòlida, mentre acostuma a presentar dèficits en els coneixements de base. Passa ben bé al revés en el cas de l’alumnat que hi accedeix a través del Batxillerat. En tot cas, penso que en ambdós casos es troben en igualtat de condicions. Quan un arriba a la Universitat és com si es proposés construir un edifici. La construcció pot ser més o menys bonica, però la seva solidesa dependrà sempre d’uns bons fonaments. Per això, penso que tots els estudis precedents, començant per l’Educació Primària, són el que condiciona la preparació futura d’una persona. Després, la vida pot ser molt llarga per anar acumulant coneixements i experiència que ens permetin desenvolupar amb competència una activitat professional que ens agradi i ens ajudi a ser feliços.

Sort a tothom a l’hora de decidir!

Anuncis

5 thoughts on “Estudiar FP?

    Judith Castro said:
    2 Mai 2014 a les 3:00 PM

    Per sort o desgràcia, vaig escollir fer batxillerat,fer les PAU i estar dos anys fent una carrera, però quan em vaig trobar allà al mig, vaig veure que la carrera que estava fent no era el que jo esperava o pensava…Llavors vaig pensar de fer un curs FP, “per fer algu”…però per mi era com fer un pas endarrere en els meus estudis de totes maneres vaig decidir provar-ho, “avera que passava..”.

    Ara,gràcies aquest curs FP, crec que és el millor que he pogut fer i ho aconsello a tothom,el grau superior de gestió comercial i màrqueting m’ha obert una porta plena de coneixements, il·lusions,experiències…i sobretot m’ha despertat l’entusiasme per continuar estudiant i seguir tenint força per no tirar la tovallola en aquesta l’última setmana de examens finals…

    Molta sort!

    M'agrada

      Francesc Brunés responded:
      2 Mai 2014 a les 3:06 PM

      Gràcies Judith pel teu comentari. L’experiència de cadascú pot ser sempre una font d’inspiració per a d’altres.

      M'agrada

    jordi said:
    2 Mai 2014 a les 9:21 PM

    Referent a la pregunta de perque els estudiants de formacions profecionals escullexen aquesta opcio, jo explicare el meu cas jo quan estava fen quart de eso vaig haver de escollir quin cami faria el seguent any o batxillerat o cicles era una decicio important ,i vaig escollir cicles perque les opcions que hi havirn magradaven ,

    M'agrada

    Jordi Canet Malagelada said:
    2 Mai 2014 a les 10:12 PM

    Perdoneu el comentari anterior s’ he m’ ha enviat sense tenir lo tot escrit ara le afegit de nou acabat .Referent a la pregunta de perque els estudiants de formacions profecionals escullexen aquesta opció, jo explicare el meu cas jo quan estava fen quart de eso vaig haver de escollir quin cami faria el seguent any o batxillerat o cicles era una decició important ,i vaig escollir cicles perque les opcions que hi havien magradaven ,unes altres coses que te oferexen el ciclessegons la meva opinio són estudiar el que a un li agrada , i una especialització concreta del tema que estas estudian i surts molt ben preperat , tambè tens unes hores de practiques en una empresa que estan molt be perque poses en practica lo que anteriorment tan explicat a clase i tambe te obren portes al mon laboral i aprens moltes coses practiques del sector , jo com he dit vaig realitzar un cicle de grau mitja en concret el de Comerç i durant el cicle vaig adquirir tots aquets avantatges que he dit que segons la meva opinio crec que aporten els cicles formatiusi van molt bé . Haver escollit aquesta opcio va ser una gran idea. Després del de grau mitja vaig voler seguir en el mon del cicles formatius i vaig fer el cas per poder fer un superior que va permetre acedir en cicle de comerç i màrqueting de grau superior que es el que estic cursant , aquest és un cami llarg de fer però jo crec que es un molt bon cami perque el fet de tenir diferents passos crec que es positiu perque aporten unes coses molt bones i te enriquexen de mes conexements i de mes bona especialització.
    Respecte aquest tema també valoro molt positivament el canvi que ha viscut la formació profecional al llarg dels anys , perque abans no era tant valorada com ara i encara ara no es tant valorada com alguns altres estudis , jo penso que són uns estudis amb un bon format , serveixen molt i que te ensenyan uns molt bons conexements .I aprofito per dir que la gent n us heu de dexar influenciar per alguns comentaris negatius sobre aquest tema de la formació profecional perqu si us i pareu a pensar te molts avantatges i moltes coses bones .

    M'agrada

Deixa un comentari:

