Velocitat i màrqueting

Posted on Updated on

velocitat 2Ho diem i ho repetim a classe: les coses canvien molt ràpidament. El màrqueting també, és clar. La velocitat en els canvis fa que a vegades ni tan sols ens en adonem que les coses estan canviant. La por que sempre ens fan els canvis, la tendència natural a arrapar-se a allò que ja coneixem, fa que sovint valorem els canvis des d’una perspectiva no massa positiva. Hi ha un llibre, que és conte de ratolins que ja té força anys, però que considero sempre vàlid. El llibre es diu “Qui s’ha endut el meu formatge?” el seu autor és Spencer Johnson i porta com a subtítol “Com adaptar-nos a un món en constant canvi”. Potser alguns l’heu llegit. Si no és així, us el recomano ara que són vacances i a més, s’acosta Sant Jordi. Es llegeix en una tarda.

Bé al marge de recomanacions literàries, fa uns dies vaig trobar una infografia, una d’aquestes presentacions visuals que ara estan tant de moda. Em va agradar especialment perquè de forma molt clara i senzilla ens presenta l’evolució del màrqueting, des de l’era 1.0, a la 2.0 i acabant a l’actual (?) 3.0. Com que una imatge val més que mil paraules, us la deixo al final d’aquest post per tal que la pugueu analitzar pausadament. Us recomano també de reflexionar-hi, aprofitant potser la setmana santa. És molt interessant perquè si veu una evolució que, des del meu punt de vista, trobo força positiva.

En els seus inicis, el màrqueting es basava principalment en posar de relleu les bondats del producte (màrqueting 1.0). Més tard va arribar el màrqueting 2.0, que es centrava en les necessitats i gustos dels clients i deixava en un segon pla el producte. En l’actualitat, es parla del màrqueting 3.0, que seria aquell que es centra en la persona, no en el client. Ja sabem que tot client és una persona, però ¿tota persona és un client? Un client, ¿és qui compra un dia en una botiga o qui la visita sovint i en parla amb els seus coneguts?

Uns dels primers a parlar del màrqueting 3.0 ha estat Philip Kotler, que alguns ja coneixeu. En el seu llibre anomenat precisament “Marketing 3.0”, Kotler dóna molta importància als valors de les persones a l’hora de portar a terme una estratègia de màrqueting. Les persones tenen sentiments, opinen, riuen, s’emocionen i comparteixen totes aquestes vivències a les xarxes socials. Cada persona té els seus propis valors. Però, siguin quins siguin, volen compartir-los amb els altres. Alguns valoren la responsabilitat social o mediambiental de la marca que compren, altres donen importància al luxe, a l’exclusivitat. Altres, en canvi, valoren el bon disseny i la creativitat. El cas és que les marques han de vendre alguna cosa més que productes i serveis. S’han de vendre a elles mateixes: la imatge de marca.

És veritat que tot això ja passava abans de la proliferació i ús massiu de les xarxes socials. Però abans, l’opinió dels clients no tenia tanta importància, es podia maquillar i, si era una opinió negativa, es podia amagar. Ara ja no. Les xarxes socials han convertit el client en persona i les empreses no tenen cap altre remei que tractar-los com el que són.

Com pot una marca desenvolupar aquest màrqueting 3.0? Trobareu a continuació cinc possibles pautes:

  1. Incloure als clients en el procés creatiu. Cal impulsar la participació. Es pot fer a través de concursos, oferint un premi, però no és l’única manera. Es pot buscar la fotografia per a una campanya publicitària entre els seguidors d’Instagram. O bé, es pot adoptar el lema de la campanya demanant als seguidors que enviïn missatges a través del Twitter. Podem tenir milers de creatius publicitaris al servei de la marca.
  2. Atendre la comunitat. La relació ha de ser bidireccional. Els seguidors poden ajudar a la marca, però no en tenen cap obligació. Però la marca, no només pot, sinó que ha d’ajudar a la seva comunitat. No només de forma personalitzada a través de l’atenció al client, regals per la seva fidelitat o oferint continguts d’interès, sinó també de maneta general, posant de manifest la seva visió del món i de la societat i actuant de forma coherent amb aquesta idea. Preocupar-se per la comunitat local, pels problemes del país o del món, aporta molt valor a la marca.
  3. Diversitat. Tant en campanyes com en estratègies i en l’ús de xarxes socials. El món mai ha canviat tan ràpidament. Fins i tot la millor campanya de màrqueting pot caure en l’oblit en qüestió de pocs dies. Cal estar preparats per actuar en rapidesa davant qualsevol imprevist. Però compte, no es tracta d’improvisar, sinó d’haver previst els problemes que puguin sorgir.
  4. Competència. Conèixer a les empreses de la competència i saber què pensen de la nostra empresa. Quins són els seus punts febles per poder-los enfortir a la nostra empresa. Per al client és fàcil comparar abans de prendre una decisió.
  5. Tecnologia. La tecnologia és una gran oportunitat, però tot depèn de com s’utilitzi. La clau és facilitar l’ús. En el cas de les empreses, es tracta de crear un camí per trobar models, preus o qualsevol altra característica del producte que l’usuari estigui buscant.

Com ho veieu? Us agrada cap a on va el màrqueting 3.0? Per què? Us deixo la infografia que és creació de la gent de Escaparate Creativo que fan coses molt interessants al seu blog. Us el recomano. Penseu una mica sobre aquesta infografia i feu arribar la vostra opinió. L’aprenentatge d’una matèria es fa molt més interessant si tots hi participem. Ah! i … bones vacances.

infografia_marketing_1_2_3

Advertisements

One thought on “Velocitat i màrqueting

    eloi said:
    14 Abril 2014 a les 6:52 PM

    Estic totalment d’acord amb l’explicat del màrqueting 3.0 ja que, actualment una de les coses més importants és el boca orella, tot i que sempre a existit, ara hi ha una facilitat impressionant de poder expressar l’opinió personal, i que la gent pugui debatre. L’altre dia al twitter vaig penjar un article d’un bloc on parlaven d’una publicitat on l’escriptor expressava la seva opinió de desacord amb el missatge de l’anunci, a més del seu article hi havia altre gent on deia la seva. Com sempre em dit quan una persona està enfadada o en aquest cas molesta explica la mala experiència 10 cops més que una experiència bona.

    Penso que les 5 pautes explicades, poden ser una mica lògiques, però s’ha de saber aplicar, i sempre tenir en compte per exprimir-les al màxim i així realitzar una bona campanya de màrqueting.

    Personalment penso que aquest tipus de màrqueting encara està desenvolupant-se i evolucionant, d’aquesta manera el títol es encertat al 100%.

    Eloi Saurí.

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s