Per què els de màrqueting parlen de “engagement”?

Posted on Updated on

likeQuè és això de l’engagement?

Ja veieu que es tracta d’una paraula anglesa de difícil traducció i que dóna a entendre una certa “capacitat d’involucrar”. En el món del màrqueting darrerament es parla molt d’aquest concepte, que en ocasions se l’anomena també “event marketing”, “live marketing” o “participation marketing”. Tots aquests conceptes, igual que l’engagement, volen referir-se a la fidelitat, compromís i motivació d’un públic amb una determinada marca o empresa. En principi, quan es parla d’engagement es pensa en termes qualitatius: la qualitat de la relació, l’afinitat, la interacció, el vincle actiu que es crea, … No té res a veure amb els grans nombres de seguidors passius o que simplement van fer un contacte amb la marca i no han volgut saber-ne res més.

És molt important que les persones que es relacionen amb la marca o empresa, especialment a través de la seva pàgina web, blog i xarxes socials, se sentin dins de la marca / empresa, se sentin formant-ne part. D’aquesta manera atrauran a nous usuaris motivats per les bones referències rebudes. Així esdevindran usuaris recurrents i s’anirà creant, amb el temps, una xarxa “d’ambaixadors” de la marca, de qui caldrà tenir cura i premiar, ja que són de gran valor en la captació de nous usuaris.

Com es pot millorar l’engagement?

Podeu trobar algunes idees a continuació:

  • Generar continguts d’interès
  • Conversar amb els usuaris
  • Descobrir i conèixer als usuaris més fidels
  • Crear contingut multimèdia que cridi l’atenció
  • Realitzar crides a l’acció, sol·licitant opinions o fent enquestes
  • Pensar en allò que fan els competidors i intentar diferenciar-nos amb algun valor afegit
  • Ser constants. Es tracta d’una carrera de fons, no de velocitat

Com es pot fer tot això?

El màrqueting 2.0 necessita també dels seus professionals si es volen aconseguir resultats eficients i optimitzats. Hi ha empreses que creuen que en el món d’Internet tot és gratis, que tothom en sap i que les estratègies de màrqueting en aquest món es poden implantar només amb una mica de sentit comú. És cert que cal el sentit comú, però igual que en el màrqueting off-line, és necessària també la professionalitat. Per crear una estratègia adequada que permeti augmentar el grau d’engagement a la marca o empresa, són importants dos perfils professionals:

  • Content manager (gestor de continguts). És la persona que s’ocupa dels continguts. Escriu les lletres, que són la matèria primera, la riquesa del lloc web. Aquests continguts escrits han de ser d’alta qualitat i optimitzats per als possibles lectors i també per als motors de cerca (Google, Yahoo, …)
  • Social media manager (gestor de xarxes socials). Promou i dóna valor als continguts a través dels mitjans socials, llocs de trobada dirigits a afavorir la socialització. Aquest professional utilitza totes les eines de que disposa per atraure al visitant, oferir el seu producte i convèncer-lo a visitar la pàgina web de l’empresa.

La sinergia entre aquests dos perfils (que a vegades poden ser ocupats per una sola persona) és molt important. Qui crea veritablement engagement és el social media manager. Crear engagement, significa establir una relació directa amb el client. No podem esperar que l’usuari esculli, de manera espontània, la nostra pàgina web d’entre els milers d’informacions que Internet li ofereix. Per aconseguir-ho, ens hi poden ajudar vells mètodes del màrqueting tradicional: ens apropem al client, el tractem com un amic, hi creem una relació de confiança. Tot això no pot ser un engany. Hem de ser sempre amables i està disponibles per a tothom, fins i tot per a aquells que no són ni seran mai clients. Internet ho exigeix. Això ens dóna una bona reputació.

Els objectius d’una bona estratègia per a augmentar l’engagement a la nostra marca o empresa, poden ser:

  • Millorar la participació dels usuaris
  • Generar beneficis
  • Millorar l’experiència del client

Per aconseguir aquests objectius caldrà programar una sèrie d’activitats:

  • Incrementar la presència a les diverses xarxes socials (Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, …)
  • Augmentar la freqüència de la publicació de continguts
  • Millorar la integració entre l’activitat a les xarxes socials i altres iniciatives
  • Fer un seguiment de les activitats de màrqueting

Establir una relació directa amb el client requereix temps, paciència i passió, que són les qualitat d’un bon social media manager. Algunes ideesengagement que s’exposen a continuació, poden ajudar a dissenyar una estratègia efectiva:

  • Call to action. Demanar a l’usuari que faci alguna cosa. Per exemple que cliqui a “m’agrada” a Facebook, deixi un comentari al blog, exposi la seva idea, opinió, …
  • Fer preguntes. Aquesta és una solució excel·lent. Crea engagement entre l’empresa i el client i també entre els mateixos clients.
  • Ser breu i senzill. Missatges senzills i instantanis són els preferits. L’usuari respon millor a un llenguatge col·loquial.
  • Imatges. Els continguts multimèdia (imatges, vídeos, missatges d’àudio) són més efectius que els textos escrits i produeixen una reacció emocional més forta.
  • Oferir continguts de qualitat. Molt important. Tant si es tracta d’un blog o d’una pàgina web, si oferim informació útil, interessant i que realment interessi al possible client aconseguirem augmentar l’engagement a la nostra marca o empresa.

I vosaltres, com penseu que va la nostra marca “#empresamq? Té un bon engagement? Identifiqueu algunes de les estratègies esmentades en aquest article, en el desenvolupament d’aquest blog? Us considereu prou identificats amb aquesta “marca”? Per què?

Com sempre, podeu deixar les vostres opinions a l’article i també respondre en un moment la pregunta que trobareu a continuació i que pot ajudar a copsar el grau d’interès que provoquen els continguts d’aquest blog i mirar de millorar-lo entre tots.

Anuncis

One thought on “Per què els de màrqueting parlen de “engagement”?

    eloi said:
    30 Abril 2014 a les 7:36 PM

    Segons el que entenc com a engagement, la participació dels “seguidors” de la marca per així crear fidels de la marca i “ambaixadors”.

    Penso que com has dit anteriorment les no respostes ja són una resposta. La pàgina és interessant però per la gent que l’hi agrada el context del blog, llavors no és problemes de la empresa ja que com fica a l’article mostres interès, disposa de paciència, etc. Però per atraure a la gent a utilitzar aquest blog seria bona idea no nomes utilitzar el Moodel i Twitter sino, per exemple ficar un paper amb l’article o informant d’un nou article en el blog a cada classe on hi ha participació amb l’objectiu de despertar la curiositat, i cridar l’atenció. HI ha moltes maneres de crear una major tendència però com he dit anteriorment si a la gent no li agrada parlar d’aquests temes poca participació hi haurà.

    Eloi Saurí Domènech

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s