Donar la imatge

Posted on Updated on

bolesDes de fa gairebé dues setmanes, l’alumnat de Polítiques de Màrqueting estan ben capficats mirant de crear la imatge corporativa més adequada per a resoldre un cas pràctic que els hi he plantejat. No és una tasca fàcil, ho reconec, ja que requereix creativitat, imaginació, enginy i … alguna cosa més. Tot i així, arribats ja a l’equador del curs, convé posar-nos a prova i veure si ja ens hem llençat de cap a aquesta piscina anomenada “màrqueting” o encara som, asseguts a la gespa, al voltant de la piscina, sucant-hi de tant en tant la punta del peu, tot valorant encara si l’aigua és massa freda. Bé, sigui com sigui, aviat sortirem de dubtes.

Potser més endavant, en aquest mateix blog, podrem gaudir dels millors resultats derivats d’aquesta pràctica. De moment, conformem-nos amb algunes reflexions al voltant d’això de la imatge corporativa. Per fer-ne cinc cèntims de forma ràpida podem utilitzar una comparació. Quan una persona es lleva al matí, en general, ofereix una imatge no massa reeixida. Es renta, s’arregla i pensa què es posarà per vestir-se. En funció de què hagi de fer durant el dia, triarà un tipus de vestuari o un altre, escollirà determinats complements, tindrà cura de les sabates, mirarà si tot combina adequadament, donarà un cop d’ull al mirall, a veure si tot plegat respon a la imatge que vol donar i, a vegades, fins i tot preguntarà a algú si està en condicions de sortir al carrer.

De la mateixa manera que ho fem les persones, també les empreses procuren donar una determinada imatge d’elles mateixes. A través del nom, la marca, el logotip, els colors, les tipografies, … tracten de transmetre unes sensacions que siguin coherents amb el missatge clau al voltant del que l’empresa vesteix tota la seva estratègia de comunicació. Tanmateix tot ha de combinar, de la mateixa manera que mirem si el color de la camisa s’adiu amb el del jersei i lliga bé amb els pantalons, etc. La imatge és molt important perquè condiciona la primera impressió que s’enduran de nosaltres. Aquesta primera impressió acostumaditada a marcar una tendència. Si som bons corredors de fons i sabem mantenir la imatge al llarg del temps, aconseguirem que se’ns percebi d’una determinada manera, que és la que ens interessa. Talment com les empreses, ni més ni menys. Només que en el cas de les empreses hi ha tota una organització i planificació adreçada a crear i mantenir la imatge corporativa.

Però, i si tot és només imatge? Què passa si només hi ha una bonica façana? I si darrera la façana no hi ha res? O, encara pitjor, i si darrera la bonica façana hi descobrim un abocador de deixalles? Ai las! Si darrera la imatge corporativa no hi ha una realitat empresarial coherent amb aquesta imatge, que actua per convicció i no només per aparença, que transforma en obres, allò que diu amb paraules, eslògans i coloraines. Si tot això no hi és, tard o d’hora se’ns veurà el llautó i tota la nostra reputació caurà en pocs instants com un castell de cartes, amb una simplebrand bufadeta.

Crear la imatge, és costós. Mantenir-la, és un esforç titànic, només a l’abast dels més coherents, d’aquells que actuen amb transparència, des de dins. D’aquells que fan d’allò que pensen, una filosofia de vida, també de vida empresarial. D’aquells que no porten una doble vida. Ara sí, ara no. Aquí sí, allà no. Penseu per un moment, què passa amb la reputació d’aquelles marques de roba o de material esportiu, que s’omplen la boca de felicitat, quan fabriquen a països on les condicions laborals són infrahumanes i el treball infantil encara recorda l’època de l’esclavatge. Reflexioneu per un moment sobre el que li està passant a Espanya, a l’empresa líder de refrescs de cola. Tants missatges bonics, per acabar acomiadant a més de mil treballadors sense massa miraments. No entro a valorar si l’actuació és justificada o no. Tampoc en tinc dades per fer-ho. Però … què passa amb la imatge de l’empresa?

Anuncis

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s