I tu, ets un “showroomer”?

Posted on Updated on

bossaEl “showrooming” és una nova manera de comprar que consisteix en mirar, tocar, provar, preguntar i obtenir el màxim d’informació sobre un producte en una botiga, per després acabar comprant-lo per Internet. És a dir, d’una banda necessitem tenir contacte físic amb el producte i molt sovint, poder preguntar i obtenir les explicacions del venedor (si és especialitzat millor) i després anar a la xarxa buscant el millor preu, aquell que ens resulta més econòmic. A vegades, a més de la finalitat d’estalvi, també es busca la facilitat de no haver de transportar el producte nosaltres mateixos fins a casa.

La proliferació dels smatphones i el desenvolupament de grans plataformes de comerç electrònic han fet possible que aquest fenomen s’estengui. També l’existència d’aplicacions que fan molt fàcil la comparació de preus i la possibilitat de guardar llistes de compra, a vegades simplement amb la captura del codi de barres, encara afavoreixen més el “showrooming”. És un hàbit que segons els darrers  estudis origina gairebé el 50% de les compres online. Si a més, tenim en compte que Espanya és l’estat europeu amb major percentatge de smartphones en relació al total de telèfons mòbils, és de preveure que el creixement d’aquest hàbit està pràcticament assegurat.

Aquesta mateixa setmana, IBM ha presentat a Madrid l’estudi anomenat “De las transacciones a las relaciones. Conectando con el consumidor transicional“, realitzat a partir d’una enquesta a 26.000 consumidors d’arreu del món, dels que 1.600 eren espanyols. Tot i que sembla un fenomen incipient, que de moment afecta només un 6% de totes les compres minoristes, té un gran impacte sigui a la botiga física com a la venda online. Pel que fa a la botiga física, fa perdre temps al personal de l’establiment que després acaba no tancant la venda. En relació a la venda online, es posa de manifest que el “showroomer” a vegades acaba comprant a la competència.

El perfil del “showroomer” és majoritàriament el d’un home jove (entre 18 i 34 anys), amb poder adquisitiu mitjà – alt i, tot i ser un fenomen global, té major incidència als països asiàtics, especialment a Xina on representa un 24% de les compres totals. Són consumidors que la seva intenció inicial no sempre és la d’enganyar a la botiga. Un 25 % dels enquestats declara que inicialment tenia la intenció de comprar a l’establiment. Un 33% compra els productes des de la mateixa botiga a través del seu dispositiu mòbil. Això li permet comparar preus en temps real i, a vegades, fins i tot negociar-los. Són consumidors que utilitzen totes les eines possibles per aconseguir un producte al millor preu. Són molt influents ja que es mostren molt actius a les xarxes socials, on sovint escriuen comentaris positius referits al distribuïdor online. Els “showroomers” compren majoritàriament en comerços multicanal, o sigui, que tenen botiga física i online, més que no pas en els que només venen per Internet. Això no significa que acabin comprant el producte a la botiga online de l’establiment que visiten sinó, com he dittablets anteriorment, a vegades ho fan a la competència.

Què pot fer l’establiment distribuïdor per fer front al “showrooming”? Sense ànim de ser exhaustiu, ni molt menys, ofereixo a continuació algunes possibilitats a considerar:

  • Millorar l’experiència de compra. Ja que aquest és un dels valors afegits més important que pot oferir el comerç tradicional, si el procés de compra és còmode i divertit, augmentarà la bona percepció per part del consumidor i disminuirà la seva sensibilitat al preu.
  • Integrar els entorns offline i online. L’establiment físic hauria de mirar d’integrar els dos entorns aprofitant el millor de cadascun. Una bona opció podria ser dissenyar una aplicaicó que serveixi de suport a la venda offline i on també es pugui fer la compra online.
  • Afegir valor a la compra, oferint demostracions, cursos o proves d’alguns productes. També es poden oferir beneficis a aquells consumidors que pertanyin a un club d’usuaris. En aquest sentit està molt ben valorat el fet d’augmentar la garantia i/o admetre les devolucions de forma àgil i fàcil.
  • Cupons personalitzats. La botiga podria oferir cupons personalitzats als clients que visiten l’establiment i no compren, per tal que es plantegin realitzar la compra amb descompte a través de la pàgina web.
  • No oblidar-se d’allò més bàsic. Bona atenció al client, professionalitat, neteja, … Sense això … la resta serà molt difícil.

I doncs, sou “showroomers”?

Anuncis

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s