Posicionament

Posted on Updated on

pomesEstàs ben posicionat a classe? Quina és la millor posició a l’aula? Com pots millorar la teva posició? Quin avantatge pot tenir estar ben posicionat?

No patiu, ja paro. Sabeu de sobres que m’agraden les preguntes més que les respostes, però avui – al marge de les preguntes que ja he deixat anar – miraré de donar algunes respostes. Resulta que a classe estem parlant – amb un dels grups – de posicionament del producte. És un concepte important en el màrqueting, ja que la percepció que el consumidor té del nostre producte, és més “real” que el propi producte. Per això el màrqueting tracta que aquesta percepció sigui la més favorable per als seus interessos de mercat. Però en els temps que corren, quan es parla de posicionament no ens podem oblidar de l’entorn digital, que també està esdevenint tan “real” com el carrer que travessem cada dia. Per això, tot i que de moment no fem encara la matèria de Màrqueting digital, és inevitable que apareguin algunes referències al concepte de posicionament a l’entorn web. És doncs la meva intenció oferir quatre pinzellades d’aquest aspecte important i alhora molt ampli del màrqueting 2.0. En aquest mateix blog hi té el seu espai aquesta temàtica que, a poc a poc es va ampliant amb l’aparició de noves “càpsules”.

Som-hi doncs! Hores d’ara, possiblement no se li escapa a ningú que estar ben posicionat en el món digital, té molt a veure amb els cercadors. Tots nosaltres, quan necessitem alguna cosa de la xarxa, utilitzem els cercadors. No podem pas amagar, que en aquest terreny, Google té la supremacia gairebé absoluta. El posicionament en cercadors consisteix en adoptar certes estratègies i aplicar diverses tècniques, amb l’objectiu d’aconseguir que els principals cercadors d’Internet situïn una determinada pàgina web en la posició desitjada dins la seva pàgina de resultats, per a determinats conceptes clau de cerca. Hi ha dos elements que juguen en aquest posicionament:

  1. La categoria de cerca, que ve donada per una eficient categorització d’una pàgina web dins d’un llistat adequat de pàgines de resultats per a un cert grup de paraules. Si tenim una web que tracta sobre temes de venda de neveres, no ens interessa que surti en els resultats de cerca per a la frase “agències de viatge de Girona”. El primer objectiu és doncs, que la nostra pàgina surti llistada en els cercadors per a les paraules clau que tenen a veure amb el nostre negoci.
  2. La posició, està relacionada amb l’escalada progressiva que fem per poder estar en els primers llocs de la cerca realitzada sota l’enfocament del primer element assenyalat (la categoria de cerca). Si seguim amb l’exemple anterior, un cop aconseguit el primer objectiu que és, estar en el llistat de cerca de la paraula clau “venda de neveres”, el nostre segon objectiu serà, estar posicionats en els primers llocs per aquest resultat de cerca.

Normalment el segon element, la posició,  el tenim clar, ja que sempre perseguim situar-nos al primer lloc o, al menys, estar a la primera pàginacubs de resultats de cerca. És més difícil delimitar els valors del primer element, la categoria de cerca, ja que en ocasions es falla a l’hora de definir les paraules clau que ens poden portar visitants susceptibles de convertir-se en clients. El posicionament en cercadors no persegueix simplement assolir els primers llocs en els cercadors, sinó fer-ho en aquelles paraules clau que veritablement representen un valor afegit per a la nostra empresa.

La majoria de cercadors, generen dos tipus diferents de resultats:

  1. Els resultats naturals o orgànics, que són els que estan basats en l’algoritme imparcial del propi cercador i que, per tant, no implica cap inversió per part de l’empresa. Quan es parla de posicionament, generalment es fa referència a aquest tipus de resultats. Per referir-nos-hi, s’utilitza el terme SEO (Search Engine Optimization) que podem traduir per Optimització per a motors de cerca. Els cercadors valoren una sèrie d’aspectes que un lloc web posseïx per a posicionar les seves pàgines en funció del valor obtingut en el ranking. No es poden comprar les primeres posicions a la primera pàgina del cercador per a unes paraules clau determinades. Els resultats es veuen al llarg del temps i qualsevol acte que el cercador consideri sospitós per agafar avantatge als rivals, pot ser penalitzat. Els principals aspectes que la majoria d’algoritmes valoren per elaborar el ranking són: la qualitat d’un contingut original i de valor semàntic, junt amb el nombre i valor dels altres llocs d’Internet des d’on s’enllaci la nostra pàgina web. seo2La tècnica per escalar posicions és enriquir la informació del lloc i localitzar altres espais d’Internet relacionats, on inserir un enllaç amb les paraules clau que decidim.
  2. Els resultats patrocinats (o de pagament). En aquest cas la classificació depèn de la quantitat invertida per l’empresa en els anuncis. Per referir-nos a aquest tipus de resultats, s’acostuma a utilitzar el terme SEM (Search Engine Marketing) o Màrqueting de cercadors amb el que es fa referència a la gestió eficaç d’enllaços patrocinats en els motors de cerca. Per exemple, el sistema de Google Adwords, funciona com una subhasta on qui més valor monetari assigna al click que realitza l’usuari sobre l’anunci serà qui surti amb avantatge sobre la resta de competidors. Si el lloc web compleix una sèrie de valors de qualitat en el contingut relacionat amb el text publicitari, es veurà afavorit, de manera que la campanya podrà reduir la despesa, mentre millora la posició en el llistat del cercador. Es pot decidir una sèrie de factors a l’hora de fer visible l’anunci per garantir l’optimització de la despesa en la campanya SEM, millorant i atraient visitants qualificats.

Bé, ja veieu que avui he tractat de donar algunes respostes. El tema és molt ampli com podeu imaginar i ben segur que avui les preguntes queden del vostre costat.

Deixa un comentari: