Analitzar, per a què?

Posted on Updated on

anàlisi 1Deixant la porta oberta a possibles aportacions per tractar de descobrir si realment podem parlar o no d’un màrqueting propi del Nadal, analitzarem aquesta setmana una altra qüestió. Precisament, parlarem de les anàlisis, tot aprofitant que amb un dels grups hem iniciat la temàtica de l’anàlisi dels estats comptables. Analitzar no és fàcil. potser precisament per això, fer-ho és imprescindible.

Anem al metge per veure com estem o potser perquè tenim algun símptoma que ens fa pensar en alguna cosa que no va prou alhora. Generalment, el primer que ens diu és: caldrà fer unes anàlisis. Només després de veure els resultats i examinar-los amb deteniment, s’atrevirà a fer algun tipus de diagnòstic i com a conseqüència, ens indicarà quina medicació o quines mesures cal prendre per tal de posar remei als nostres mals. No penseu pas que de sobte ens hem passat al ram de la medecina. Ni de bon tros! Resulta però que, molt sovint, en el món empresarial, les coses funcionen força de la mateixa manera. Quan s’ha de fer un pla de màrqueting, quan s’han de prendre decisions estratègiques, quan volem saber com anem, … Quin serà el primer pas? Fer una anàlisi. Anàlisi de la situació, anàlisi de les dades, anàlisi dels estats comptables, …

Per què és doncs tan important l’anàlisi? Bàsicament, per reduir el risc que comporta prendre decisions. Prenem uns balanços, uns comptes de resultats i comencem a aplicar-hi unes tècniques, unes eines ben determinades que ens permeten conèixer d’una manera més detallada i aprofundida el que ens diu aquella informació. Detectem que potser tindrem dificultats de pagar els deutes a curt termini o a llarg termini. Ens adonem que estem utilitzant els recursos de l’empresa de manera que perjudiquen la seva rendibilitat. Copsem febleses i fortaleses que té l’organització. Poc a poc, ens anem fent una composició de lloc. Fins que arriba a ser tan precisa que ens atrevim a pronunciar un diagnòstic.

Com que les coses no sempre són el que semblen, mantenim la prudència. No fem mai el diagnòstic fins que hem anat a fons amb l’anàlisi. Tot ibalanç_final_1 així, tinguem sempre present que un diagnòstic no és una sentència. És una possibilitat certa que es dedueix de l’anàlisi de les dades de que disposem. La prudència no hi sobrarà mai! Poden haver-hi elements desconeguts, situacions que se’ns escapen, coses que no hem vist, … Són tantes les variables, que fer un diagnòstic encertat, no sempre és fàcil. Però, ah! renoi. Si som capaços de fer-lo. D’encertar en allò que l’empresa està vivint, podrem proposar una sèrie de mesures, prendre tot un seguit de decisions que poden capgirar la situació. Podem fer propostes de millora, de redreçament de determinats aspectes de l’empresa. De la seva manera de finançar-se, de com utilitza els recursos, de com enfoca la seva política de comunicació, de com pot millorar l’ambient de treball, …

Ja veieu que l’anàlisi és útil per tothom i per a moltes circumstàncies, personals i empresarials. He pensat que és oportú parlar en aquest moment d’aquest aspecte, per diverses raons. En primer lloc perquè ho estem treballant amb el grup de segon de batxillerat, però també perquè amb el grup de polítiques de màrqueting estem engegant la realització d’un pla de màrqueting i també perquè amb els de primer de batxillerat acabem el tema sobre la presa de decisions a l’empresa. I, potser també, perquè ens trobem a final de trimestre i, com aquell qui diu, a final d’any. Moment per a més d’un de prendre decisions. Sobretot que ningú ho faci, sense fer abans una bona anàlisi.

Penseu que sou analítics? Analitzeu bé les coses abans de prendre una decisió? La societat en que vivim, creieu que afavoreix aquesta tasca? Trobeu que és millor tirar pel dret i fer les coses sense pensar massa? L’empresa pot fer les coses així? Per què? Bé, com sempre, ara us toca a vosaltres…

Advertisements

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s