Examinar-se

Posted on Updated on

llapisAquesta setmana a Girona ha estat curta, però en alguns casos intensa. De fet, amb tots els grups hem fet el primer examen seriós del curs. A Girona, les Fires marquen aproximadament l’equador del primer trimestre. És un moment oportú doncs, fer una primera valoració de com han anat els primers temes de la temporada.

És curiós, quan parlem d’examens, acostumem a fer-ho en primera persona. Diem “avui m’examino de …” o bé, “m’haig d’examinar de …” i també, “cal examinar-se per poder tenir el títol”, etc. De fet, crec que és ben bé així. És un mateix qui s’examina. Saber els resultats és una cosa que neguiteja artificialment a  l’alumnat ja que, en un alt percentatge, un mateix ja és prou conscient del que sap i del que no, del que ha estat capaç de respondre i d’on l’ha errada. Examinar-se, de fet, és un gran exercici d’autoanàlisi on cadascú pot valorar si realment ha entès tot allò que s’ha anat fent a classe, si ho ha digerit, si realment ho domina i fins a quin punt és capaç d’utilitzar-ho per a resoldre situacions relacionades amb la matèria d’estudi. Podríem dir que, qui millor es coneix és un mateix. Quan un s’examina, no cal que s’enganyi. Enganyar-se un mateix és tan inútil com poc convenient. A vegades de cara a l’exterior, es fa veure que s’ha tingut mala sort, que el sistema de puntuació no és el que s’esperava, que hi ha una cert aspecte que no s’ha tingut en consideració, …  però en el fons, un mateix sempre és prou conscient d’on arriba el seu grau de preparació.

Per al professorat, al menys per a mi, aquesta tasca d’haver d’avaluar no és precisament la que més m’agrada. D’altra banda, és una tasca inevitable perquè algú, des de fora de nosaltres mateixos, ens ha de poder dir si superem aquell llistó mínim de coneixement d’una matèria, per poder continuar construint l’edifici de sabers relacionats amb aquell àmbit. No només si superem el llistó o no, sinó també quin és el grau de preparació. Els exàmens possiblement sigui el mètode menys dolents dels explorats fins ara. Òbviament però, cal complementar-lo amb altres aspectes: participació en el desenvolupament de les classes, treball continuat de preparació, iniciativa en relació a la matèria, etc… Tot plegat acaba recollint-se en un “mix” de valoracions que generalment permeten una avaluació prou global i objectiva.examen

El curs passat, vaig analitzar les qualificacions finals que havia posat a la meva matèria de segon de batxillerat i la nota que els alumnes havien obtingut a les proves d’accés a la Universitat. Si més no, per veure què passa, quan algú encara més extern i desconegut, valora el treball fet al llarg de dos cursos, a través d’un examen. Vaig poder observar que el grau de desviació era mínim, en moltes ocasions, la diferència era només de dècimes. Tot i que un sempre dubte de si els mètodes i criteris  que utilitza són els més adequats, hi ha coses com aquesta, que semblen confirmar que quan, per part de tothom, s’hi posa rigor, esforç i treball, al capdavall la preparació queda assegurada.

Però, com ho viviu això dels exàmens els alumnes? què en penseu? creieu que, al capdavall, després de tot el procés d’un curs, els resultats acostumen a reflectir fidelment el que un sap?

Anuncis

One thought on “Examinar-se

    Nabil Belhadi said:
    10 Novembre 2013 a les 3:09 PM

    Sempre els visc amb una dosis de nerviosisme, és inevitable. Jo crec que els resultas no reflecteixen fidelment el que un sap, a vegades, per una raó o una altre, et quedes en blanc, i després sense pressió ho penses amb calma i t’adones compte que sabies solucionar aquell exercicis.

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s