Creixement empresarial

Posted on Updated on

creixement_1S’associa el creixement a la vitalitat, la força, la bona salut. També en l’àmbit empresarial. Però créixer, és sempre bo? Per què? Una empresa petita, és sempre més fràgil que una de gran? Per què?

Comencem forts! D’entrada preguntes, … com sempre. Cap novetat. Bé, continuem. Què vol dir que una empresa creix? Que ven més? Que ha ampliat les seves instal·lacions? Que ara ven en un mercat nou? Que ha ampliat la seva plantilla de personal? Ara toquem un punt delicat… Cal que les empreses creixin per poder crear més llocs de treball, però … tot tipus de creixement va lligat a una ampliació de la producció i de la plantilla?

Segur que gairebé sempre, quan pensem en creixement empresarial, pensem amb més vendes i més beneficis, però … l’empresa pot créixer també en responsabilitat social? Pot créixer en més ètica en la seva acció comercial? Aquests tipus de creixement, no tenen valor per l’empresa?

En tot aquest context de creixement, hem parlat aquests dies d’internacionalització, de localització i deslocalització. Per cert, tothom té clar què és una empresa multinacional? Penseu que és interessant que s’instal·li una empresa multinacional a la nostra comarca, a la nostra ciutat, …? Per què?

Ja sabeu que el “logo” d’aquest curs, que està a les acaballes, ha estat una formiga. Possiblement tothom sabria explicar perquè, cert? Sí, el treball continuat, l’esforç, el sacrifici, la cultura de l’estalvi … tots valors recomanables en molts àmbits de la vida, també en l’estudi. Però, què té a veure això amb el creixement empresarial? Doncs, molt senzill. Un país, un poble, una cultura, que tingui aquests valors, serà una societat treballadora, disposada a crear riquesa, acreixement_2 produir, a … fabricar. Això va creant dins del país, un teixit empresarial sòlid, segur i ben arrelat al territori. Poc a poc es va creant riquesa, lentament, sense grans “espectacles mediàtics”, a l’estil formiga, a l’estil tortuga (el “logo” del curs passat) . Un creixement lent, però segur. Es crea empresa identificada amb uns valors, amb una societat, amb un país. Aquesta és una base sòlida de creixement. El creixement ràpid i desmesurat, acostuma a ser fugisser, poc segur, volàtil. Sabeu què és la deslocalització? Seríeu capaços d’enumerar alguns dels seus efectes? Són tots negatius? Per què?

Molt sovint sentim a dir que les empreses no tenen entranyes, però no ens equivoquem. Som les persones les que, a vegades, no tenim entranyes. Qui dirigeix les empreses són sempre persones. Qui prenen les decisions són aquestes persones, directius de l’empresa. Si aquestes persones se senten lligats a un compromís social amb la gent del seu entorn, serà més difícil que adoptin estratègies sense entranyes, no creieu?

Anuncis

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s