El cicle de vida…

Posted on Updated on

cicle vidaTot parlant del cicle de vida del producte, és inevitable fer la comparació amb el cicle de vida del ser humà. Introducció (o iniciació), creixement, maduresa i declivi (o declinació). Són quatre fases que tota persona experimenta al llarg de la seva vida. També els productes, en bona mesura i amb les degudes matisacions, segueixen un procés força similar.

Producte nou, iniciació, tot són despeses. Pocs beneficis, molt d’esforç per donar-se a conèixer. Primers passos, caigudes, rectificacions. Fase de creixement, adolescència, joventut. Força, potència, grans perspectives, totes les oportunitats. El producte creix ràpidament en vendes i en beneficis. Atracció per a la competència. Imitacions. Arriba la maduresa,  consolidació, creixement mesurat, manteniment. Cal que sigui una etapa reposada, les vendes creixent moderadament per arribar a estabilitzar-se. Els beneficis continuen existint i cal aprofitar l’etapa. Tard o d’hora, arribarà la fase de declivi. Pèrdua de força, dificultats, limitacions, cansament. Les vendes comencen a baixar, també ho fan els beneficis. Al principi, cal buscar solucions, mirar què es pot fer per mantenir-se, allargar la vida. Més tard, l’entrada a la zona de pèrdues, provocarà l’abandonament del producte. Ha arribat el seu final. Un nou producte serà ja al mercat començant el seu camí, iniciant la seva vida.

Sí, amb uns quants, els darrers dies hem parlat del cicle de vida del producte des del punt de vista del màrqueting. També podríem parlar delscicle vida_2 productes i el cicle de vida de les persones. Tot plegat, pot ser un tema que susciti moltes reflexions. Amb altres, en canvi, hem parlat de magatzems i dels productes que s’hi emmagatzemen, el seu valor, la seva gestió, … També són productes que van fent el seu cicle vital. I encara amb d’altres hem començat a parlar de finançament, de moment tractem d’entendre les necessitats de finançament del cicle d’explotació de les empreses. També aquí intervé el període mitjà de maduració, que ens recorda que l’activitat de l’empresa, segueix un cicle que s’inicia amb la compra de les primeres matèries i s’acaba amb el cobrament dels productes venuts. També això, és un cicle vital, de maduració.

On són les preguntes, es deu preguntar més d’un? És carnaval i la disbauxa pot provocar una certa manca de reflexió, però les preguntes no ens han d’abandonar mai. Per cert, penseu que els productes sempre moren de vells? Penseu que els vells (vull dir, la gent gran) són un segment de consumidors interessant? El cicle de vida de les persones, pot ser un bon criteri de segmentació dels mercats? Per què? S’aprofita sempre bé la potencialitat de l’etapa de creixement en els productes? I en les persones? Els serveis també tenen un cicle de vida similar? I els formats comercials? Aquesta crisi que tenim, pot afectar el cicle de vida d’alguns productes? Com? Perquè? I al cicle de vida de les persones?

Advertisements

2 thoughts on “El cicle de vida…

    César Paredes said:
    8 febrer 2013 a les 3:29 PM

    Creo que el ciclo de vida esta presente en todo, personas, productos y servicios.
    Si bien es cierto algunos tienen un ciclo de vida mas largos que otros, como es el caso de la Coca Cola, algunos pensarán que jamas tendrá un final, pero soy de la idea de que todo tiene un principio y un final, lo único que la Coca Cola se mantiene en etapa de madurez y tiene toda la pinta de mantenerse así muchísimos años (probablemente no podremos ver nosotros su declive). Sin embargo los formatos comerciales por ejemplo, por su puesto que si tienen un ciclo de vida, desde que tengo uso de razón yo habré visto pasar por lo menos 4 o 5 logos nuevos.
    La crisis es un factor que mucho puede llegar a ver con el ciclo de vida también, sin ir mas lejos hace poco hablábamos de marcas del distribuidor, la gran aceptación que tienen hoy en día y lo mucho que la gente lo compra en parte debido a la crisis, pues entonces, si que podríamos decir que la crisis influye en las primeras marcas no? y el ciclo de vida cambiaría no? por poner un ejemplo una tienda de yogures esta en etapa de madurez, y probablemente debido a esto tendrá que volver a una etapa de crecimiento empleando una estrategia que consista en bajar precios sobretodo.

    M'agrada

    Lluís said:
    11 febrer 2013 a les 1:34 AM

    Clarament la crisi que estem patint si que afecta al cicle de vida de les persones, només cal mirar el que està passant en la sanitat pública.(en general pitjors condicions de vida durant tot el cicle).
    Jo crec que el segment de població de la gent gran no té cap diferència amb els altres segments d’edat fins i tot el podríem mirar amb bons ulls a l’hora d’invertir-hi ja que la gent gran normalment ja no pensa en estalviar i tenen fonts d’ingressos mensuals fixes tot i que amb la crisi que estem patint la gran majoria de joves viuen gràcies aquestes fonts i dels estalvis de la gent gran.
    Trobo molt curiós que els joves treballem perquè la gent gran pugui tenir unes pensions i els pensionistes gastin les pensions en donar de menjar i donar un lloc per dormir a fills i nets.
    Jo crec que si que es adequat segmentar per edats ja que totes les generacions tenen unes costums i idees molt relaciones i gran part d’això les tenen el conjunt d’empreses i governs que inconscientment o conscientment han anat impregnant als seus consumidors. Amb això vull i posaré un exemple perquè s’entengui millor: fa 40 anys enrere que un home es depilés les cames era cosa de “noies” i estava malt vist, i això perquè passava? Segurament perquè ho havien vist en algun lloc i segurament el fet de no veure mai cap anunci televisiu de cera per homes, o governs perseguint a homosexuals o grans campanyes publicitàries masclistes tenien gran culpa d’això.
    A partir d’això a l’hora de segmentar, si vull vendre un producte de bellesa masculí seria un bon segment a descartar els homes nascuts en l’any 1960, per posar un exemple.

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s