Recursos humans

Posted on Updated on

RH_2Els més humans del recursos. L’actiu més valuós de l’empresa. Allò que pot crear un avantatge competitiu per a l’empresa. Els recursos material de l’empresa (maquinària, equipaments informàtics, instal·lacions, …), no es queixen, són dòcils, es substitueixen fàcilment, no estan mai de baixa, no tenen canvis d’humor, ni d’estat d’ànim, … Una meravella, vaja! Llàstima que no serveixin per innovar, crear procediments nous, imaginar nous productes, dissenyar una bona campanya de publicitat, analitzar uns estats comptables, prendre decisions davant de problemes complexos, … Ah caram!, per això fan falta persones. Aquells recursos que l’empresa necessita i que tenen drets i obligacions, no sempre rendeixen igual, a vegades es queixen, a vegades es barallen, a vegades es posen malalts, … Però són imprescindibles per tirar l’empresa endavant.

Per començar, sense una persona emprenedora, no existiria l’empresa. De la creativitat, de la imaginació, de la formació, de la capacitat d’adaptar-se als canvis, de l’encert a l’hora de resoldre problemes, de prendre decisions, del potencial de treball en equip, de tot això en depèn l’èxit o el fracàs de l’empresa. Per a tot això, cal iniciativa, implicació, motivació, participació, col·laboració, … Totes aquelles virtuts que Douglas McGregor atribuïa a la seva teoria Y. RH_1

Però, en els temps de corren, amb tanta gent a l’atur en el nostre país, és fàcil pensar que, com que l’empresa en  té per triar i remenar, no cal que s’escarrassi gaire en el tracte amb el seu personal. L’empresa pot menystenir alguns dels drets dels treballadors i treballadores, sabent que possiblement no es queixaran ja que necessiten la feina i afora tot està molt dur. I si es queixen, doncs…, en buscarem de nous. Tot sigui per mantenir un cert nivell de beneficis.

Es clar que, és bo per l’empresa canviar molt sovint de personal? És convenient per part del treballador, abaixar al cap i deixar que es trepitgin els seus drets? La confrontació entre empresa i treballadors, ens pot portar a bon port? Pot sentir-se motivat un treballador que veu com els seus drets (i a vegades també el seu sou) reculen i són cada vegada més precaris? Pagant més als treballadors aconseguirem augmentar la seva motivació? Compleix sempre el treballador amb les seves obligacions? Què cal per formar un bon equip de treball? Guanyar més ha de ser l’únic objectiu de l’empresa? I del treballador?

Apa aquí, quantes preguntes aquesta vegada! Esperem que generin també moltes i variades respostes.

Advertisements

10 thoughts on “Recursos humans

    Samuel said:
    7 Desembre 2012 a les 8:43 PM

    Tot i que no ho comparteixo, entenc que les empreses a dia d’avui s’aprofitin de la seva posició dominant, en aquest sentit crec, que ja que el treballador es troba en condicions precaries com per a defensar els seus drets, hauria de ser el govern com a màxim respresentant del poble qui ajudi als treballadors, sense desafavorir les empreses.
    Dit això, opino que les empreses i treballadors han de tenir com un dels objectius guanyar diners, pero ni a qualsevol preu, ni sent aquest l’únic objectiu. L’objectiu de treballador i empresa hauria de ser comú, en direcció a afavorir l’empresa que com a conseqüència comportaria “teoricament” a més guanys per a tots dos i unes millors condicions de treball i mercat.
    En quan a renovar el personal… penso que si que es bo que entri gent (sempre que les condicions ho permetin) per sumar i per apendre dels treballadors més veterants per el dia que aquests es jubilin.
    Per crear un bon equip de treball cal tenir gent preparada, capaç de treballar conjuntament amb d’altres persones, i intentar que tots estiguin al mateix nivell de drets i sou, per mantenir un bon ambient de treball.

    M'agrada

      Francesc Brunés responded:
      8 Desembre 2012 a les 11:36 AM

      Interessant aportació Samuel. Discrepo de tu en l’apartat on dius que si les empreses no respecten els drets dels treballadors, és l’estat que ho ha de fer. Bé, el govern ja fa unes lleis que ha de fer complir a tothom (empreses i treballadors). Però defensar els drets, qui ho ha de fer? Els treballadors han de ser com nens petits que quan els peguen al pati del col·legi van plorant a la mestra perquè els defensi, o avisen al papa o la mama? Qui ha defensat històricament els drets dels treballadors? Has encetat un bon tema de debat. El micròfon és obert…

      M'agrada

        Samuel said:
        8 Desembre 2012 a les 2:54 PM

        Bé, si que és cert que han de ser els treballador a través dels sindicats qui ha de defensar els seus drets i no pas el govern, en aquest sentit pot ser que siguin els sindicats qui necessiten un canvi de personal i de estratègies, donada la situació actual del mercat laboral.

        M'agrada

    Lluís said:
    11 Desembre 2012 a les 12:46 AM

    Els sindicats són els més corruptes de tots, la gran majoria crec que estan comprats. Jo crec que les empreses juntament amb el gobern s’ho han preparat molt bé per tenir a la clase mitgana a on ells volen ja que tot això de la posició dominant que està sorgint amb la crisi no deixa de afavorir tan a empresas com a goberns.
    Cosa que no és d’estrenyar perquè no deixen de ser les mateixes persones el gobern i les empreses.
    Malauradament és molt difícil defensar els teus drets si hi ha una cua de millons de persones disposades a ocupar el teu lloc de treball amb els requisits que fagin falta.
    La única manera de lluitar per els nostres drets seria ajuntar forçes i fer perdre diners a les empreses amb vagues, manifestacions o treballant més hores com els chinessos però en un país on en la comunitat autonoma més gran, la gent cobra 400 euros al mes perquè fa calor i no poden treballar no crec que s’ajuntin moltes forçes.
    Així ho diuen les eleccions.

    M'agrada

      Samuel said:
      11 Desembre 2012 a les 8:48 PM

      Per això que dius tu de que els sindicats estan tots comprats, és per el que crec que s’ha de renovar sovint el personal (en segons quins llocs) perquè no assumeixin massa poder ni es puguin acomodar a la posició sense guanyar-s’ho dia a dia.

      M'agrada

    luz maria said:
    11 Desembre 2012 a les 6:27 PM

    bueno a mi parecer no es conveniente que una empresa a menudo cambie de personal, ya que desde mi punto de vista y creo también que desde el punto de vista exterior no se vería como una empresa estable, así mismo para un trabajador no es conveniente por lo que no se sentiría seguro ni motivado trabajando para una empresa así. De igual modo no pienso que aumentando el sueldo a los trabajadores aumentaría la motivación de estos, ya que trabajarían solo por ganar mas dinero pero no porque estén motivados o porque les gusta, no obstante la empresa podría motivar a los trabajadores mediante otras cosas como por ejemplo: brindándole oportunidades de desarrollo y autorealizacion, haciéndolos sentir útiles y considerados por la empresa.

    M'agrada

    narcis sureda said:
    12 Desembre 2012 a les 7:02 PM

    Bona tarda, crec que aquest article és bastant interesant, ja que la nostre societat esta visquen en directa aquesta situació esmentada, penso que moltes empreses s’estan aprofitan de la crisis que avui dia ens està afectan, i per aquest motiu els treballadors i treballadores estan acobardits i no és queixen gaire. Jo quan parlo amb companys, familiars, em diuen que l’ho principal en aquest moment és tenir feina.
    Crec que s’hi baixen el sou en els treballadors disminuïra el rendiment i no hi haurà un bon ambient a l’empresa cosa que pot aportar perjudicis.
    Com he dit abans, és bastant important el sou del treballadors perquè rendeixin adecuadament,però no tot és el sou, ja que si ens fixem a personatges com en Cristiano Ronaldo podem observar que aquest homa ho té tot, però només l’hi falta una cosa i és s’he valorat i estimat per l’afició i el reconeixament per obtenir l’autorealització, un cop així arribat aquí és sentira del tot satisfet.

    M'agrada

    Mari Pérez Bautista said:
    13 Desembre 2012 a les 9:11 PM

    Des de el meu punt de vista no veig gaire coherència en aixó que has dit Narcis, ja que si el que més interesa en aquest moment és la feina i tenir-ne al preu que sigui, jo crec que no baixarà el rendiment per un sou més baix, al contrari el rendiment pujarà per l’esperança de que algun dia el sous sel’s hi puguin i les coses comencin a millorar. Però de totes maneres jo crec que no és el sou qui fa què el treballador es motivi, sinó també l’estat d’ànim, l’impuls que li fa fer aquella feina, si està o no està satisfet. Els diners són una part de la satifacció o insatifacció del treball, pero jo crec que motiva més una feina que sapigues fer ben feta, que no pas el que cobrarás mensualment. Per aixó estic d’acord amb la opinió de la luz en fer que els treballadors, ja que els sous són una solució a llarg termini, vist el panorama, podrien motivar-los amb altres tipus de recompenses, com l’autorealització, i fer-los sentir que són imprecindibles per l’empresa. Sabent que en el fons ho són.
    I deixant de banda a en Cristiano Ronaldo que no se’l pot comprar amb un treballador com seria una persona que treballa a una oficina més de 8 hores o persones que, encara que sigui impossible treballen a la obra més de 12 hores diàries.

    M'agrada

    Lluís said:
    16 Desembre 2012 a les 4:10 AM

    Doncs jo crec que el sou si que és un factor molt important. Sí fem cas de la píramide primer e la seguretat personal ” que és un sou” i quan ja tens el sou i l’estabilitat necessària busques l’auorealització, perquè per molt que siguis imprescindible per l’empresa si després et veus que passes gana o que la paraula oci no està dintre el teu dicciona-hi jo crec que l’autorealització la deixaràs un amica de banda.

    M'agrada

    Persona i empresa « Empresa i màrqueting said:
    15 gener 2016 a les 1:12 PM

    […] desembre de 2012, vaig escriure un article anomenat “Recursos humans”. Ara fa una mica més de dos anys, el desembre de 2014, vaig escriure també en aquest mateix blog, […]

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s