Comunicació

Posted on Updated on

La comunicació a l’empresa. Tan important! Ascendent, descendent, horitzontal; interna, externa … sí, tot això ho hem parlat a classe, però la comunicació és important en tots els àmbits de la vida i per tant … també en el terreny empresarial. La comunicació no és simplement donar o rebre informació, sinó compartir-la. Establir una bona comunicació requereix una escolta activa per part dels participants, per tal de poder entendre i interpretar bé el que l’altre ens està dient. Requereix també una capacitat d’empatia, de saber-se posar en el lloc de l’altre, per poder donar així respostes més constructives. En la nostra societat actual aquests ingredients no són massa freqüents i així moltes tertúlies es converteixen en simples discussions on ningú escolta a ningú, ningú intenta entendre l’altre, tothom vol imposar la seva raó, … Això l’empresa no s’ho pot permetre. A l’empresa cal una comunicació de qualitat, per poder arribar a prendre decisions compartides que impliquin a tothom i alhora siguin eficaces i eficients per a la gestió empresarial.

Aquest és un aprenentatge difícil, perquè no es tracta d’aprendre què s’ha de fer, sinó com s’ha de fer. Entrem en el terreny de les actituds i … ja se sap, a ningú li agrada que li diguin com ha de fer les coses. Una bona comunicació requereix confiança, si partim de la desconfiança difícilment serem capaços de treballar en equip de forma constructiva i positiva. És difícil establir una bona comunicació amb qui desconfies. Personalment, considero que caldria injectar en la nostra societat la cultura de la confiança, no de la ingenuïtat, però sí de la confiança d’entrada, enlloc de la desconfiança a primera vista que predomina avui en dia. Per a les relacions comercials, aquest element, la confiança, és bàsic, fonamental. Comprem a un lloc del que desconfiem?

Tota aquesta salsa de la comunicació, el treball en equip, el lideratge, la confiança, … té molts ingredients, però no voldria aportar-los tots jo. Millor, com sempre, deixar preguntes a l’aire. Darrerament les aportacions estan augmentant, i això és molt positiu, ja que més enllà d’aprendre una matèria o una altra (que també cal fer-ho), compartir opinions i idees, és sempre una possibilitat enriquidora que és millor no desaprofitar, sobretot ara que els mitjans ens ho posen fàcil.

Però,

  • És de veritat necessari el treball en equip?
  • En un equip sempre n’hi ha un que es fa l’orni i després … els altres a “pringar” …
  • Escoltar vol dir està callat quan l’altre parla?
  • Les persones que saben escoltar, no són massa interessants per parlar-hi …
  • Tot equip necessita un líder, que és el que mana més?
  • A l’hora de treballar en equip, hauré de confiar en un desconegut?
Advertisements

6 thoughts on “Comunicació

    Samuel said:
    5 Novembre 2012 a les 9:32 PM

    En l’àmbit empresarial, trobo que és molt important el treball en equip per poder eliminar la subjectivitat dels temes que s’abordin, ja que la subjectivitat acostuma a anar acompanyada d’un interés pròpi. A més en els treballs en grups les idees i pensaments augmenten de manera quantitativa i qualitativa.
    En els grups de treball inevitablement sempre hi han membres que aporten més coses que d’altres però no crec que sigui una qüestió de ganes, sinó que segons l’àmbit en el que es mogui cada persona podrà aportar més coneixements o més.
    Pel que fa a la figura de líder en els grups de treball crec que cada vegada s’està perden més, o afecta negativament a la dinàmica del grup, perquè pot arribar a crear una falsa sensació de seguretat.
    La confiança ha de estar present en el grup, sempre i quan no la confonem amb creença a cegues, s’ha de confiar en el que diu l’altre però no sense qüestionar-nos continuament si és acceptable o es podria millorar.
    Estar callat dubto molt que es limiti a ser condició única per escoltar. Escoltar, comporta estar atent i saber interpretar el que l’altre ens està comunicant.

    Em pregunto, si hem comuniquessin alguna qüestió, la qual jo hagués escoltat atentament, i creiés que he interpretat correctament però no fòs així, hi ha algún mètode o alguna manera d’esbrinar quan una interpretació és la correcta?

    M'agrada

      Francesc Brunés responded:
      5 Novembre 2012 a les 9:40 PM

      Sí, la tècnica és molt senzilla, només cal repetir el que hem entès i demanar la confirmació. Tipus: O sigui, m’has dit que ….., d’acord? L’únic que pot assegurar que el missatge s’ha rebut correctament és el propi emissor. Només ell sap realment què ha volgut dir.

      M'agrada

    Sandra Tena said:
    5 Novembre 2012 a les 10:32 PM

    El treball en equip no és necessari, és més que això, es essencial per que una empresa pugui funcionar de la manera més correcte. Si el treball que s’elabora en equip, amés, s’estableix una bona confiança per part de tots els treballadors, tot és molt millor. Si que es veritat que un sempre mana més que l’altre i que els altres son uns ‘pringats’ per fer cas al que diu el que mana, però a vegades, hi ha algú superior que ens diu el que hem de fer, si res marca que ell sigui superior a tu, no tens per que fer-li cas i més si és un company amb les mateixes aportacions que tu. Escoltar evidentment, no es tenir orelles i no tenir cap. Escoltar vol dir entendre tot allò que ens estan explicant, treure´n conclusions i després, tenir la capacitat de explicar-li a altre gent. El líder es el que més sap d’allò que s’està parlant o fent, però també el que te més responsabilitats. Amb els desconeguts mai s’ha de confiar, avui en dia, no pots confiar, ni amb el teu millor amic, sempre has de fer el que tu creguis millor.

    M'agrada

    narcis sureda said:
    6 Novembre 2012 a les 10:57 PM

    Bona nit, per el que fa el tema la comunicació és molt important no només en l´ambit laboral sino també en totes les altres coses, com ara els amics, la parella, la familia, etc.

    És important el treball en equip per diversos motius, un dels quals esque si treballem en equip sortiran moltes més idees, podrem comentar dubtes i aporta informació i ajudar-nos entre tots.

    Quan treballem en equip és evident i sol passar que hi hagi algun que s’apalanqui, és important repertir bé la feina entre tots el del grup perquè això no passi, però aquest problema o podem observar el dia a dia, quan fem un treball a classe, etc.

    Quan ens referim a escoltar algú no vol dir que aquella persona li interesi molt el que diu l’emissor, serà important comentar el que penses a l’emisor i aport el teu comentari, d’aquesta manera estaras participant en la conversa. Moltes vegades moltes persones fan veure que escolten però en la realitat estan pensan en altres coses que no tenen res a veure amb la conversació de l’emisor, per això sempre serà important quan volguem fer un discurs, dir al públic que després de la conversa és feran una serie de preguntes, així els receptors posaran més interes en el tema, ja que tindran po a no poder respondre les preguntes.

    És bastant important que en un equip de treball i així un líder, que porti la pauta del grup. Si no hi hagués un lider seria dificil posar-nos tots d’acord i sera un caos total. O sigui que serà impresindible la funció del lider. Em de tenir en compte que aquest lider també a de saber escoltar els altres i ser també flexible, però sobretot haurà de tenir una gran personalitat, ja que sino els altres no l’hi farien cas.

    Per ultim, penso que avui en dia tenim una societat desconfiada, i jo també mi incoleixo, ja que desde petits els pares ja ens ensenyen a desconfiar de la gent, un gran exemple, és quan erem petits i els pares ens deien que no obrissim la porta a ningú.
    Però no tota la culpa la tenen els pares, sino la gran culpa la té la societat, ja que tot ha canviat, la d’avui dia està escarmentada i arriba a un punt que molta gent no es refia n’hi d’ell mateix.
    Tot i el que acabo de esmentar en el paragraf anterior, serà important canvia aquesta actitud quan anem a treballar en algun lloc de treball, perquè si no hi ha confiança amb el mateixos treballadors de l’empresa llavors aquesta relació es veura afecta per aquesta mancança comportant una pitjo producció.

    M'agrada

    Luz said:
    8 Novembre 2012 a les 5:08 PM

    – El trabajo en equipo sí que es necesario para toda persona ya que es muy importante porque nos enseña a conocer diversos puntos de vista, también enriquece nuestra manera de pensar y criterio acerca de diferentes temas y soluciones distintas de acuerdo al tema, además trabajar en equipo nos hace personas más sociales ya que aprendemos a trabajar con otro punto de vista distinto al nuestro

    – Suele a ver casos en que en algunos grupos hay personas que trabajan más que otras, se preocupan más, mientras que otros ( no muy preocupados con el trabajo) están tranquilos ya que saben que se encuentra en un grupo que está formado por personas que harán el trabajo por el así esa persona no aporte nada en el grupo

    – Yo creo que a la hora de trabajar en grupo, es muy importante confiar en desconocidos, pero así mismo también hay que tener en cuenta que para una persona que ya tuvo una mala experiencia con respecto al trabajo en grupo es muy difícil. Confiar en desconocidos por experiencia propia diría que no, ya que en un momento determinado uno de los miembros del grupo podría fallar, es decir por ejemplo; se encargo de traer el trabajo el día de la presentación, se olvido o por motivos personales se retraso o simplemente no llego a clase, y como a consecuencia de esto perjudica a todo el grupo.

    M'agrada

    Lluís said:
    8 Novembre 2012 a les 5:17 PM

    Jo crec que la comunicació interna d’una empresa és essencial per aconseguir els objectius proposats, conec molts casos de gent que treballa en fàbriques i empres que només reben ordes de gent de “dalt” a través d’altres persones i aquesta gent de “dalt” segurament mai s’ha preocupat a conèixer qui està a” baix” ni com funciona ni com és , es basen en la teoria d’estadístiques, formules i papers quan segurament la realitat és molt diferent.
    És molt difícil dirigir un equip si no es coneix l’equip ni on treballa l’equip ni qui forma l’equip ni les característiques de l’equip, etc…

    També és molt important per a la motivació dels treballadors ja que si els treballadors veuen que els seus “jefes” intenten establir relacions més cordials i quotidianes el treballador segurament anirà amb una altre actitud a treballar.

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s