Ètica, empresa i màrqueting

Posted on Updated on

Les empreses estan obligades a respectar les lleis que els afecten en matèria fiscal, comptable, mediambiental, laboral, etc. Les persones també hi estem obligats, però … Uns i altres més d’un cop ens saltem aquestes lleis. Quan una empresa o una persona actua al marge de la llei, comet una il·legalitat. S’arrisca a patir una sanció econòmica i, en el pitjor dels casos, a una pena de privació de llibertat. És per tant molt evident que, encara que sigui per por, cal complir les lleis. Però això no és cap mèrit, més aviat es tracta d’una obligació.

Quan aquesta setmana a classe hem parlat, a diferents nivells, d’ètica empresarial o d’ètica en relació a les estratègies de màrqueting, òbviament ens referíem a una altra cosa. Ja sabem que l’ètica implica que l’empresa, de forma voluntària, incorpori a la seva pròpia cultura empresarial, uns valors i uns principis que es compromet a respectar i a complir, sense que en tingui cap obligació. Això fa que tot el personal que treballa a l’empresa es vegi implicada en un tipus d’actuacions que respectin aquests criteris ètics que l’empresa s’ha auto-imposat. Tractar amb empreses (i també amb persones) que han incorporat en la seva manera de fer un codi ètic que condueix les seves actuacions, és sempre una garantia que dóna confiança i una bona base per a la creació de relacions profitoses i a llarg termini, amb clients, proveïdors, bancs, …

  • En els negocis, com en la vida, no tot s’hi val. O sí?

Ja comencem amb les preguntes. Doncs sí, i és que després de parlar-ne a classe, hi he reflexionat una mica més i m’he adonat que potser hi ha aspectes – no sempre clars – sobre els que caldria fer un intercanvi d’idees, d’opinions.

  • El codi ètic que algunes empreses estableixen, no serà només una manera de vendre més? És gaire ètic això?
  • L’ètica empresarial, afecta només a les relacions de l’empresa amb l’exterior, o també ha d’afectar a les relacions internes de l’empresa?
  • Aconseguir el màxim benefici, respectant les lleis, és ètic?
  • Una empresa que vol fer les coses bé, d’acord amb els seus valors i principis, no serà com un animal ingenu i innocent enmig de la selva i se la cruspirà el primer depredador que passi per allà?

Serien especialment interessants les vostres aportacions sobre aquesta temàtica. Ajudarien a aprofundir aquest tema, tindríem diverses posicions al respecte i … potser ajudaríeu a resoldre algun dubte a un professor reflexiu.

Anuncis

2 thoughts on “Ètica, empresa i màrqueting

    Mohamed-Amin said:
    5 Octubre 2012 a les 5:58 PM

    Crec que l’objectiu d’una empresa quan estableix un codi ètic és el de donar una bona imatge de si mateixa per tal de vendre més. Intenten aproximar-se més a tots aquells (cada vegada són més) consumidors que s’allunyen de productes o serveis amb manca d’ètica i responsabilitat social.

    Es ètic això? No els hi podem demanar que s’involucrin en fins socials, per exemple, o ajudin a plantar mil arbres en un bosc, perquè la seva labor, és la d’obtenir benefici. Sincerament no crec que ho sigui d’ètic ho fan perquè hi guanyen no per solidaritat, però “no hay mal que por bien no venga” com diuen alguns.

    M'agrada

    narcis sureda said:
    18 Octubre 2012 a les 6:09 PM

    Ola bona tarda, crec que no podem jutjar a totes les empreses per igual, segurament moltes empreses estableixen el codi ètic per donar bona imatge als clients i els possibles clients(mercat potencial), per intentar aconseguir els màxims clients i poder vendre molt més(màx benefici). Però també hi ha l’empresa que li agrada fer les coses bé i no quedar malament davant dels seus consumidors, no solen actuar en el desig de les persones sinó amb les seves necessitats.
    També ens podem fixar en els diferents mercats com podria ser el monopoli i el de la compatència perfecta, aquests dos tipus de mercats es diferencien clarament, el mercat monopoli no té compatència o sigui que el seu codi ètic no li afectara tant ja que no te competidors i els consumidors només poden accedir a ell en canvi el mercat de compatència perfecta s’hi no tens una bon codi ètic possiblement els clients sen aniran a la compatència per aixo és important el codi ètic tant dins com a fora l’empresa.

    M'agrada

Deixa un comentari:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s